روحانی به آمریکا و اروپا هشدار داد/ علت تاخیر در اعلام مقصر سقوط هواپیما

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، حسن روحانی در جلسه هیأت وزیران اظهار داشت: گرچه حوادث روزهای گذشته تلخ بود اما درس هایی هم داشت. در این شرایط امکان به وجود آمدن فرصت های بزرگ هم وجود دارد و باید تلاش کنیم از این غم و اندوه فرصتی را برای منافع ملی بیافرینیم.

وی افزود: باید از این به بعد به فکر میراث سردار سلیمانی باشیم. وی مرزبان ایران بود اما هیچوقت نمی خواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد. همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع مشترک داریم. سبک های زندگی و سلیقه ها مختلف است این سرزمین به جناح و افکار خاصی مرتبط نیست بلکه به همه ارتباط دارد. از دست رفتن یک نفر بی گناه به معنای از دست رفتن انسانیت است.

رئیس جمهور با اشاره به حوادث اخیر تاکید کرد: این عروج ها بسیار مظلومانه بود هم شهادت شهید سلیمانی هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان و هم از دست رفتن مسافران هواپیما بسیار مظلومانه بود که این مظلومیت دل همه را آتش زده و مردم را بی قرار کرده است. فکر نمی‌کردیم آمریکا در کشور دیگری مهمان آن را با موشک مورد هدف قرار دهد این سبک و سیاق غیرمنتظره بود البته شهید سلیمانی همواره نماد شجاعت بود و مسیر وی هم از مسیر شهامت و شجاعت عبور کرد.

هدف قرار گرفتن هواپیما غیرمنتظره بود

روحانی گفت: اینکه هواپیمایی از ملیت‌های مختلف به اشتباه هدف موشک قرار بگیرد، غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردیم چنین اشتباهی صورت بگیرد البته کسانی که اشتباه کردند همیشه امنیت را تامین کردند. حادثه سیل و گرفتاری مردم سیستان و بلوچستان هم در روزهای اخیر اضافه شده که در برابر این حوادث ملت قادر است بایستد و جبران کند. نیروهای مسلح و سپاه با موشک هایی که به عین الاسد زد،ند نشان دادند در برابر آمریکا کوتاه نمی آیند و حتما پاسخ جنایت آنها را می دهند. یک جبران بزرگ مد نظر است و آن تلاش برای رفتن آمریکا از این منطقه است که باید آن را دنبال کنیم.

وی با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: در داستان هواپیما که داغ بزرگی بود، کل دولت، ملت و نیروهای مسلح عزادار شدند و به یک تعبیر ولی دم آنها هستیم. این مسئله را باید جبران کنیم، قدم اول این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود، درد مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می شود. اینکه زبانی تسلیت بگوییم خوب است اما غم مردم زمانی رفع می شود که بدانند احساس مسئولیت می کنیم و صداقت داریم.

سانحه هواپیما باید پیگیری دقیق قضایی شود

این مقام مسئول تاکید کرد: اولین جبرانی که باید برای هواپیما صورت بگیرد غیر از اقدامات معمول، پیگیری درست و صحیح و دقیق قضایی است که قوه قضائیه، دولت و نیروهای مسلح در آن مشارکت کنند تا اقناع کننده افکار عمومی و دنیا باشد. قدم نهایی آن است که آن قدر باید مقررات بازنگری و نحوه چینش سامانه های پدافندی مورد بررسی قرار بگیرد که دیگر این حادثه قابل تکرار نباشد.

روحانی گفت: مردم و دنیا باید مطمئن شوند که این حادثه قابل تکرار نیست. نیروهای مسلح قدم اول را خوب برداشتند، قدم‌های بعدی را هم باید بردارند و باید منجر به نظارت و هماهنگی بیشتر شود. البته قدم بعدی تضعیف نیروهای مسلح نیست.جبران این حادثه این نیست که به عکس عمل کنیم و نیروهای مسلح تضعیف شوند، نیروهای مسلح را نیاز داریم و خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: این قدم جبرانی به این نیست که این نیرویی که برای امنیت نیاز داریم، تضعیف شود. راه این است که با هماهنگی بیشتر نیروهای مسلح به گونه ای به مردم و جهان اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود. مسائل را جناحی نکنیم نه موضوع شهادت سلیمانی و نه موضوع هواپیما به جناح خاصی ارتباطی ندارد. اینها داغی برای ملت بوده و همه فرزندان را از دست داده ایم. مردم می‌خواهند مطمئن شوند مسئولین با خلوص سخن می‌گویند که اگر نقصی دارد باید برطرف شود. اگر در اطلاع رسانی تاخیر داریم باید جبران کنیم. از ستاد کل نیروهای مسلح خواهش می‌کنم از زمان وقوع حادثه تا اعلام سانحه برای مردم بگویند چه مواردی بررسی شده است.

مردم ولی نعمت و ما نوکر آنها هستیم

رییس جمهور با بیان اینکه تاخیر به دلیل این بوده که موضوع قابل باور نبود، گفت: هیچکس نمی‌توانست قبول کند هواپیمایی از فرودگاه بین المللی در پایتخت برخاسته در مسیر پرواز کرده و هدف قرار بگیرد. در عین حال اگر تاخیری شده باید برای تاخیر هم عذرخواهی کنند. در عذرخواهی کردن در برابر ملت باید صادق و شفاف باشیم چراکه آنها ولی نعمت و ما نوکر آنها هستیم.

روحانی با اشاره به بیانات و مواضع مسئولین آمریکایی در خصوص این حادثه تاکید کرد: آمریکا که جلوی دارو و تجهیزات پزشکی را گرفته و مسئول رنج های ملت ایران در تمام 40 سال گذشته است، مسئول خون و قاتل صدها هزار نفر از مردم ایران است. ناامنی منطقه به نفع هیچکس نیست و اروپا، آسیا و حتی آمریکا از این ناامنی آسیب خواهند دید.  در جو این ناامنی هر حادثه ای پیش می آید، راه جبران این حوادث انسجام و ایستادگی کل ملت‌های منطقه در برابر جنایتکاران واقعی است.

اروپا و آمریکا باید به تعهدات بازگردند

وی افزود: همه آنهایی که در انتخابات نقش دارید، آنجایی که روشن است صلاحیت یک فرد رد شود، رد کنید و آنجایی که احتمالات ضعیف است مردم را ناراحت نکنید. نگوییم برای هر صندلی مجلس 17 نفر کاندید شده، 17 کاندید از چند جناح؟ از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی شود! مردم تنوع می خواهند، در میدان انتخابات بگذارید همه گروه ها و جناح ها شرکت کنند. با یک جناح نمی شود کشور را اداره کرد.

این مقام مسئول خطاب به آمریکا و اروپا گفت: اروپا و آمریکا باید به تعهدات بازگردند. آنچه انجام دادیم اولا قابل بازگشت است دوما هرکاری انجام می دهیم با نظارت آژانس است. کشوری هستیم که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و بازرسان آژانس و دوربین های آنها در مراکز غنی سازی وجود دارد. اگر قدم اشتباهی بردارید ضرر خواهید کرد، راه درست این است که به برجام برگردید. آن نخست وزیر در لندن نمیدانم چگونه فکر می‌کند، می‌گوید برجام را بگذاریم کنار و طرح ترامپی را اجرا کنیم، ترامپ جز نقض عهد و قراردادهای بین المللی کاری نمی کند!

روحانی گفت: شما در آب و هوا، ناتو، شورای حقوق بشر و یونسکو که آمریکا خارج شد چه کاری توانستید انجام دهید؟ بگویید در یک مورد از اینها چه کاری کرده اید؟ شما در هیچ موردی نتوانستید به دلیل ضعف و ترس در برابر آمریکا کاری انجام دهید. آمریکا در سال 90 و 91 فکر کرد تحریم اثر گذاشته است لذا فشار را افزایش داد. انتخابات 92 کاری کرد امید به مردم داده شد و همه چیز عوض شد. اوباما فکر کرد و دید به عکس دارد می شود و تسلیم شدند. قدرت ملت ایران و ایستادگی بود که آنها را به تسلیم وادار کرد. اما چرا خارج شدند؟ وقتی برجام اجرا شد ایران به اوج پرواز رفت.

وی با بیان اینکه بعد از برجام آمریکا در منطقه شکست خورد،‌ گفت: عربستان و اسرائیل و تندروهای آمریکا به ترامپ گفتند از برجام خارج شو تا کار نهایی را انجام دهیم و حکومت ایران را ساقط کنیم.امروز که همه فهمیدید در برجام، ترور سردار سلیمانی، منطقه و تحریم نفت ایران اشتباه کردید دست از اشتباه بردارید. اگر برگردید و راهی را انتخاب کنید که به نفع ثبات منطقه باشد آماده‌ایم.

ممکن است سربازان اروپایی در ناامنی قرار گیرند

رییس جمهور با بیان اینکه امروز سرباز آمریکایی در ناامنی قرار دارند و فردا ممکن است سرباز اروپایی ناامن باشد، گفت: این امنیت را درست کنید. می‌خواهیم شما از منطقه بروید البته نه با جنگ بلکه عاقلانه بروید و این به نفع است. راهی را طی کنید که به نفع جهان و منطقه باشد.

روحانی خطاب به ملّت ایران گفت: این مشکلات ده روز اخیر و غم بزرگ را مقدمه‌ای قرار دهیم برای یک تصمیم بزرگ. آن تصمیم بزرگ، آشتی ملّی باشد. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم. 22 بهمن و انتخابات قدم اول این آشتی باشد. در جایگاهی در تاریخ ایستاده‌ایم که نمی‌توانیم از هم فاصله داشته باشیم یا متحدیم پس پیروز می‌شویم یا جدا هستیم و از هم فاصله داریم، پس  شکست می‌خوریم. ملت اگر وحدت را انتخاب کرد در برابر آمریکا پیروز می‌شود و اگر از هم جدا بودن را انتخاب کنیم شکست می‌خوریم. خدا توفیق تعاون و برادری و هماهنگی را به همه عنایت کند.

انتهای پیام