روایت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از هدف آغاز ساز و کار ماشه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از وبگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل طی سخنرانی در جلسه عمومی مجلس اروپا با تاکید بر لزوم حفظ برجام بیش از هر زمان دیگری گفت: شکست در حفظ توافق، فقط به تنش‌ها در منطقه می‌افزاید. تصور کنید وضعیت چگونه بود اگر ایران اکنون تسلیحات اتمی داشت. آنها بدون وجود برجام به تسلیحات اتمی ‌می‌رسیدند. گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران و لغو مابقی محدودیت‌ها ذیل این توافق، نگران‌کننده است اما مهم است ببینیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه گزارشی درباره نحوه اجرای این گام توسط ایران می‌دهد. به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با تمام طرف‌ها به روش دیپلماتیک در تماس بوده و در تلاش برای حفظ اتحاد این گروه هستم.

وی درباره آغاز فرایند ساز و کار حل اختلاف در برجام توسط کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس گفت: به عنوان هماهنگ‌کننده برجام تضمین می‌کنم ساز و کار حل اختلاف، فرصتی برای رفع مشکلاتی فراهم می‌کند که فرانسه، آلمان و انگلیس مطرح کردند. آغاز این فرایند فقط با هدف بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران نیست و در وهله اول فرایندی برای حل مشکلات مرتبط با اجرای توافق است. هدف این ساز و کار، یافتن راهکارها و بازگشت به پایبندی کامل در چارچوب برجام است. همه طرف‌های باقی‌مانده در توافق عزم را برای حفظ برجام صراحتا بیان کرده‌اند.

بنابراین گزارش، روز گذشته سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل ساز و کار حل اختلاف در برجام را فعال کرده و اعلام کردند: با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم برای ثبت نگرانی‌ها و اینکه ایران به تعهدات در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.

انتهای پیام