نقش بورس در اقتصاد و واگذاری دارایی های دولتی/ زمان راه اندازی عملیات بازار باز

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سنا، حسن روحانی در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: ملت ایران یک ملت عادی نیست که به سادگی بشود آنها را در مقابل اهدافی که دشمنان دارند از مسیر منحرف کرد بلکه ملت بزرگی است که به خوبی ایستادگی می کند. در میدان جنگ و مبارزه زخمی شدن، سختی و مشکلات طبیعی است به هر حال یک ابرقدرت مقررات بین المللی و توافق را زیر پا گذاشته و رسما اعلام کرده می خواهم با این مردم و نظام بجنگم تا آنها را تسلیم کنم.

وی افزود: ترامپ به سران کشورها گفته بود با طرح تحریم جدید و فشار حداکثری، ایران سه ماه بیشتر مقاومت نمی کند اما امروز ببینید ملت ایران قوی تر و مستحکم تر در برابر این توطئه است یا ضعیف تر شده است. از آغاز دولت یازدهم شاهد بودیم با یک مشکل بزرگ سیاسی و اقتصادی روبرو هستیم و از ابتدا که در رقابت های انتخاباتی آمدم به خوبی می دانستم با یک مشکل بسیار بزرگ مواجه هستیم. در سال ۹۲ و در رقابت انتخاباتی با توجه به آمار و ارقام مشخص بود وضعیت رکود، سرمایه گذاری وضعیت اقتصادی و روابط با دنیا چگونه است.

رییس جمهور با اشاره به اظهار نظر همتای سابق در فرانسه گفت: رییس جمهور فرانسه یک بار در جلسه ای خصوصی و یکبار در حضور خبرنگاران گفت 6 کشور قاطعانه برای حمله نظامی به ایران تصمیم گرفته و مصمم بودیم این حمله در سال ۲۰۱۳ انجام شود، بعد از انتخابات شرایط دولت در ایران ما را دچار تردید کرد و منصرف شدیم. یعنی حضور مردم در انتخابات و  وایستادگی آنان در این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده است.

روحانی با بیان اینکه از همان آغاز دولت یازدهم در جامعه و انتظارات تورمی، تغییر را بطور کامل مشاهده کردید، ادامه داد: در گزارش 100 روز اول گفتم تورم را در دولت یاردهم تک رقمی می کنیم، اقتصاد دانان هم باور نمی کردند این کار امکانپذیر باشد اما قبل از پایان دولت یازدهم و پیش از زمان مقرر تورم تک رقمی شد، این روند با امید مردم به آینده ادامه یافت. اینکه مردم می دیدند مسائل در حال حل و فصل است و گره ها یکی پس از دیگری باز می شد.

وی گفت: بخشی از اقتصاد به سیاست به ویژه سیاست خارجی مرتبط بود اینکه بگویید سیاست خارجی بی فایده است و مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست. امروز همه دنیا به هم متصل است و اینگونه نیست که اقتصاد کار را انجام دهد و بگوییم به فرهنگ و سیاست بی ربط است حتما اقتصاد به فرهنگ، سیاست و امنیت مرتبط است.اگر اقتصاددانی بلد است بگوید که روابط خارجی تخریب‌شده باشد، مردم احساس کنمد هر روز شرایط سخت‌تر شود، تحریم‌های بین‌المللی فشار بیاورد و در فروش محصولات خصوصا نفت مشکل داشته باشیم‌ بعد اقتصاد ‌داخلی تکان نمی خورد!

این مقام مسئول افزود: به عنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی روزانه مراقبت می‌کنم اگر مراقبت روزانه صورت نگیرد بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است البته اختیارات در قانون اساسی توزیع شده است. در چارچوب قانون اساسی باید حرکت کنیم. برخی‌ وقتی‌ ترامپ از‌ برجام خارج شد گفتند شما هم خارج شوید! اگر این کار را می‌کردیم چقدر کار برای ترامپ راحت بود از بقیه مطالبه کردیم و گفتیم اگر بقیه جبران کنند می‌مانیم. کاری کردیم که همه وی را محکوم کنند.

روحانی با بیان اینکه بازار سرمایه در شرایط مطلوبی قرار دارد، افزود: در شرایط فعلی اقتصاد باید سرمایه های منجمد فعال شود، بانک ها از بنگاه داری دوری کنند و دارایی های دولتی از طریق بازار سرمایه واگذار شود، طرح های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی واگذار شود. از طریق  بازار سرمایه می توان تحول بزرگی ایجاد کرد باید کاری که به دوش بانک ها است به بازار سرمایه منتقل شود.

وی ادامه داد: قیمت ارز باید پایین‌تر از این باشد ولی شرایط را درنظر بگیرید.در وسط مشکلات، اصلاحات خوبی آغاز شد کنترل موسسات غیرمجاز و ادغام بانک‌های نیروهای مسلح کار بزرگی بود که همه از جمله مقام معظم رهبری کمک کردند.۵۰ درصد قیمت مسکن برای ‌زمین است باید زمین را مجانی به توسعه‌گر بدهیم تا قیمت مسکن کاهش یابد.

روحانی از کلید خوردن عملیات بازار باز بانکی از شنبه خبر داد و گفت: بر این اساس نظام سیاستگذاری پولی دچار تغییر و تحول عمده خواهد شد.

انتهای پیام