واکنش ۱۴ رسانه‌ خارجی به اظهارات رهبر انقلاب در نماز جمعه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، بیانات آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران درباره حمایت ترامپ از مردم ایران، ترور سردار سلیمانی، حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا، سقوط هواپیمای اوکراینی و اقدام 3 کشور اروپایی، بازتاب گسترده ای در 14 رسانه جهان به همراه داشت.

آسوشیتدپرس: رهبر عالی ایران که برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۲ نماز جمعه تهران را برپا می کرد گفت: رئیس جمهور دونالد ترامپ دلقکی است که تنها به حمایت از مردم ایران تظاهر می کند. آیت الله خامنه ای حمله به پایگاه‌های آمریکایی را ضربه‌ای به وجهه آمریکا دانست.

رویترز: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفتند، حملات موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق سیلی به صورت آمریکا و نشان دهنده حمایت الهی از جمهوری اسلامی است. اینکه ایران این قدرت و توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبر زورگوی عالم این گونه سیلی بزند، نشان دهنده دست قدرت الهی و ایام الله است.

نیویورک تایمز: این مراسم به گونه ای طرح ریزی شده بود تا تصویری از قدرت و اتحاد نمایش دهد. یک بنر از هواپیما (اوکراینی) در میان تصاویر بزرگ ژنرال سلیمانی آویزان شده بود، پرچم های آمریکا روی زمین پهن شده و سربازان تصاویر سلیمانی و سربندهای الله اکبر را بین شرکت کنندگان توزیع می کردند.

خبرگزاری فرانسه: رهبر انقلاب خواهان آن شد تراژدی تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی سایه بر ایثار سردار سلیمانی نیندازد.

گاردین: مراسم نماز جمعه امروز با حضور هزاران نمازگزاری برگزار شد که شعار الله اکبر و مرگ بر آمریکا سر می دادند. رهبر معظم ایران دونالد ترامپ را یک دلقک خواند که تنها وانمود می‌کند از مردم ایران حمایت می‌کند در حالی که از پشت به آنها خنجر می‌زند. حضور پرشور مردم در مراسم تشیع جنازه فرمانده ارشد ایران نشان می‌دهد مردم ایران به رغم تحولات اخیر حامی جمهوری اسلامی هستند. ترور بزدلانه قاسم سلیمانی، فرماندهی موثر را از میدان علیه گروهک موسوم به دولت اسلامی (داعش) حذف کرده است.

ایشان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین را رویدادی تلخ خواند که مردم ایران را اندوهگین در حالی که دشمنان را خرسند کرد. دشمنان موضوع سقوط هواپیما را دستاویز قرار دادند تا سپاه را زیر سئوال ببرند. رهبر معظم انقلاب درباره برجام و فعال شدن ساز و کار حل اختلاف توسط سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان گفتند: کشورهایی غربی بسیار ضعیف‌تر از آن هستند که ایرانیان را به زانو دربیاورند.ایران برای مذاکره آمادگی دارد اما نه با آمریکا.

شبکه‌ بی‌بی‌سی: این برای اولین بار در ۸ سال گذشته است که رهبر ایران مراسم نماز جمعه را هدایت می‌کند. آخرین بار ایشان در سال ۲۰۱۲ به مناسبت سی‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب در نماز جمعه شرکت کرد. 

شبکه سی ان بی سی: رهبر انقلاب گفت آمریکا ماهیت تروریستی خود را در ترور فرمانده نیروی قدس نشان داد و این ترور مایه ننگ دولت آمریکا است.

شبکه العربیه: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران روز جمعه در اولین خطبه نماز جمعه پس از سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) گفت، روزی که ایران به مواضع آمریکا در عراق حمله کرد، یوم الله و ضربه ای به وجهه آمریکا بود. اعتراضات در ایران به دلیل حمله به هواپیمای اوکراینی با هدف به حاشیه بردن ترور سردار سلیمانی بوده است.

رهبر عالی ایران ترور سلیمانی را یک رسوایی برای دولت آمریکا خواند و افزود میلیون ها نفر در ایران و هزاران نفر در عراق پس از ترور سردار سلیمانی عزاداری کردند.  دونالد ترامپ یک دلقک است که وانمود به حمایت از ایرانی ها می کند اما به آنان خیانت می کند. سخنرانی رهبر ایران در بحبوحه سقوط اتفاقی هواپیمای مسافربری اوکراینی و افزایش تنش ها با آمریکا انجام شد. وی آخرین خطبه را در فوریه ۲۰۱۲ (بهمن ماه ۹۰) انجام داد درحالی که اسرائیل را یک غده سرطانی خواند و وعده حمایت از مقابله گران با اسرائیل را داد. رهبر ایران نسبت به حملات آمریکا به ایران به دلیل برنامه هسته ای هشدار داد و گفت آمریکا ۱۰ برابر خسارت خواهد داد. 

الجزیره: رهبر انقلاب گفت سیلی سپاه به آمریکا ضربه به هیبت ابرقدرتی آمریکا بود.

شبکه تی آر تی ترکیه: مقام معظم رهبری گفت آن روزی هم که موشک‌های سپاه پاسداران پایگاه آمریکایی را در هم کوبید یکی از ایام‌الله است.ایران این قدرت را دارد که به یک قدرت متکبر زورگوی عالم این جور سیلی بزند، این نشان‌دهنده دست قدرت الهی است.

شینهوا خبرگزاری رسمی چین: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در نماز جمعه امروز تهران گفت ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، عمل ناجوانمردانه ای بود که به اعتبار آمریکا آسیب رساند.آمریکایی ها نتوانستند در میدان نبرد با سردار سلیمانی روبرو شوند به همین دلیل مجبور شدند وی را مخفیانه و پنهانی به شهادت برسانند.

شلیک موشک های سپاه پاسداران به پایگاه های ایالات متحده در عراق، واکنشی به شهادت سردار سلیمانی و ضربه ای بزرگ به هیبت آمریکا بود.رهبر ایران با انتقاد از اقدام اخیر انگلیس، فرانسه و آلمان برای فعال کردن ساز و کار حل اختلاف در توافق هسته ای ۲۰۱۵ تاکید کردند مقامات ایران نباید در مذاکرات هسته ای به این کشورهای اروپایی اعتماد کنند زیرا مذاکرات آنها با فریب همراه است این دولت های حقیر در انتظار به زانو در آوردن ملت ایران هستند اما کوچک تر از آنند که ایران را به زانو در آورند.

با سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین از مقامات ایران درخواست می شود در مورد این سانحه دردناک تحقیق کنند و ضمن تسلیت به خانواده های قربانیان، لازم است از تکرار چنین حوادث فاجعه آمیز جلوگیری شود.

سی جی تی ان تلویزیون انگلیسی زبان چین: رهبر ایران در مورد حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت این حادثه تلخی بود که دل ما را به معنای حقیقی کلمه سوزاند.

روزنامه انگلیسی داون پاکستان: رھبر عالی ایران به پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به حمله آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و حادثه سقوط ھواپیمای اوکراینی را تلخ دانست. همان اندازه که مردم ایران از حادثه هواپیما غصه خوردند دشمنان آنان خوشحال شدند. غربی ھا خیلی ضعیف تر ھستند که بتوانند ایرانیان را به زانو درآورند. ایران مایل به مذاکره است اما نه با آمریکا.

نشریه تایمز او ایندیا هند: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد دونالد ترامپ یک دلقک است که فقط ادعای حمایت از مردم ایران را می کند. ترامپ  به ملت ایران خیانت خواهد کرد و از پشت به آنها ضربه خواهد زد. آمریکا در میدان با سردار سلیمانی روبرو نشد و وی را دزدانه و بزدلانه ترور کرد. آمریکا خود به این اقدام اعتراف کرد که این امر سبب روسیاهی آمریکا در منطقه شد.

آیت الله خامنه ای  سقوط هواپیمای اوکراینی را یک حادثه بسیار تلخ توصیف کرد و گفت: همان اندازه ای که ما از حادثه سقوط هواپیما غصه خوردیم و غم بر دل ما فرود آمد، دشمن ما به همان اندازه خوشحال شد. دشمنان ایران قصد داشتند با تکیه بر این حادثه نیروهای مسلح و نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال ببرند.کشورهای غربی از جمله آمریکا نخواهند توانست ملت ایران را به زانو درآورند. ایران خواهان مذاکره است اما با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

بنابراین گزارش، شبکه‌های رادیویی پرطرفدار ال‌ بی‌ سی، آی‌ تی‌ وی، اسکای نیوز و سایر رسانه‌های گروهی انگلیس، تارنمای شبکه بلومبرگ و نشریه آلمانی فوکوس و اشپیگل، خبرگزاری روس اسپوتنیک، پرس اسوسییشن انگلیس و شبکه خبری سی ان ان ،رادیو النور و تلویزیون المنار وابسته به حزب الله لبنان،سایر رسانه های هند مانند هندوستان تایمز، ان دی تی وی و خبرگزاری ای ان آی نیز اظهارات آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را منعکس کردند.

انتهای پیام