عدم مذاکره برای توافق جدید و پاسخ به بوریس جانسون / آماده مذاکره با عربستان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس ، محمدجواد ظریف در جریان سخنرانی برای تجار هندی که در بمبئی برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره امکان میانجی گری هند برای کاهش تنش ایران و آمریکا گفت: به هیچ عنوان در مورد توافقنامه ای جدید مذاکره نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته ای ایران ، 159 صفحه است که احتمالاً طولانی ترین قطعنامه سازمان ملل بوده اما در صورت آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام و توافق های قبلی، هند می تواند ایفای نقش کند.

این مقام مسئول افزود: کشورهای اروپایی نیز برای میانجی گری اعلام آمادگی کرده اند و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس معتقد است به توافق ترامپ نیاز داریم. شاید در آینده نیاز به امضای توافق وارِن و یا توافق سندرز باشد. برجام توافق بین ایران و آمریکا و پنج کشور مهم دیگر جهان است و خروج یک کشور از آن پذیرفتنی نیست.

ظریف همچنین در پاسخ به امکان میانجی گری هند برای حل اختلاف بین ایران و عربستان هم توضیح داد: برای مذاکره با عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم و حاضر به ارائه پیشنهادات در خصوص امنیت در منطقه به ویژه در تنگه هرمز بودیم و پیشنهاداتی برای ایجاد آرامش و صلح در تنگه هرمز را نیز ارائه کرده ایم.

انتهای پیام