پیش بینی رشد اقتصادی جهان ، آمریکا ، اروپا و آسیای شرقی در سال ۲۰۲۰

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرد : اقتصاد جهان کمترین میزان رشد را طی دهه اخیر ثبت کرده و سال ۲۰۱۹ به دلیل اختلاف دو ساله آمریکا و چین به ۲.۳ درصد کاهش یافته و انتظار می رود در سال میلادی جدید به ۲.۵ درصد برسد اما ممکن است افزایش تنش‌های تجاری، تشدید تنش‌های ژئوپلتیکی یا آشفتگی اقتصادی مانع از تحقق این پیش بینی شود و در حالی بدبینانه به ۱.۸ درصد افت کند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هم هشدار داد ضعف طولانی مدت فعالیت‌های اقتصادی ممکن است مشکلات جدی برای توسعه پایدار مانند ریشه کن کردن فقر و ایجاد شغل شرافتمندانه ایجاد کند و منجر به تشدید نابرابری‌های فراگیر و بحران اقلیمی و نارضایتی‌ها شود و آسیب‌های شدید و طولانی مدتی بر چشم‌انداز توسعه داشته باشد.

براساس این گزارش، کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، ممکن است به نفع فعالیت‌های اقتصادی باشد اما با توجه به بی‌ثباتی سیاسی، اعتماد تجاری ضعیف و محرک مالی کم‌رنگ، پیش‌بینی می‌شود افزایش تولید ناخالص ملی آمریکا از ۲.۲ درصد سال قبل به ۱.۷ درصد در سال جدید کاهش یابد.

در اتحادیه اروپا هم بی‌ثباتی جهانی همچنان تولید را به عقب خواهد راند اما استمرار رشد هزینه مصرف‌کنندگان، باعث می‌شود رشد اقتصادی از ۱.۴ به ۱.۶ درصد برسد.

آسیای شرقی نیز با وجود مشکلات فراوان همچنان سریع ترین رشد در جهان و بیشترین میزان مشارکت اقتصادی را دارد و پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی چین از ۶.۱ به ۶ درصد در سال میلادی جاری و ۵.۹ درصد در سال ۲۰۲۱ برسد.

همچنین رشد اقتصادی دیگر کشورهای بزرگ نوظهور مانند برزیل، هند، مکزیک، روسیه و ترکیه تحرک بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام