برای اولین بار ۱۰ هزار "اخزا" با آغاز عملیات بازار باز معامله شد / نحوه عملیات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، افسانه اروجی از آغاز عملیات بازار باز برای نخستین بار در بازار سرمایه از امروز خبر داد و گفت: امروز معامله 10 هزار برگه اسناد خزانه اسلامی در این بازار بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های دارای مجوز به منظور تامین کمبود نقدینگی این بانک انجام شد.

وی در مورد ساز و کار عملیات بازار باز توضیح داد: هیات‌مدیره سازمان بورس به بانک مرکزی مجوز معامله‌گری مستقل در عملیات بازار باز داده که این عملیات از طریق اوراق قابل معامله و درج شده در فرابورس و روی اوراق مالی اسلامی که دولت منتشر می‌کند، انجام می‌گیرد. مهم‌ترین هدف بانک مرکزی از آغاز این عملیات، اجرای سیاست‌های پولی بازار محور است، بانک مرکزی در راستای اعمال سیاست‌ها اگر قصد تزریق پول در اقتصاد داشته باشد، اقدام به خرید اوراق مالی اسلامی و اگر بخواهد پول را جمع‌آوری کند، اقدام به فروش این اوراق در سطح بانک‌ها می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بانک‌ها نیز به منظور تامین کسری وجوه یا مصرف مازاد وجوه و به نسبتی که برای ایجاد توازن در نقدینگی پایان روز احتیاج دارند از این اوراق و بازار استفاده خواهند کرد، گفت: مشتریان معامله‌گر مستقل بانک مرکزی، تمامی بانک‌های دارای مجوز هستند. در جریان عملیات بازار باز، بانک‌ها سفارش‌ها را به معامله‌گر مستقل بانک مرکزی ارائه می‌کنند که در گام بعدی، معامله‌گر مستقل این سفارش‌ها را وارد سامانه کرده و معامله انجام می‌شود.

اروجی درباره نحوه معاملات این اوراق هم توضیح داد: تسویه این معاملات بصورت T+0 است و در پایان هر روز معاملاتی، تسویه معاملات نیز همان روز صورت می‌گیرد. برای تسویه و پایاپای، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جابجایی اوراق را بین بانک‌ها انجام می‌دهد و برای انتقال پول ناشی از خرید و فروش این اوراق، اطلاعات معامله را به سامانه ساتنای بانک مرکزی ارسال می‌کند که در همان روزِ انجام معامله، پول میان خریدار و فروشنده از طریق ساتنا جابجا می‌شود.

بنابراین گزارش، طبق بند ۲ قسمت م تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۸ به دولت اجازه داده شده تا در صورت اجرای عملیات بازار باز و وثیقه‌گذاری اوراق مالی اسلامی دولتی از بانک‌ها توسط بانک مرکزی، بخشی از بدهی‌های قطعی و حسابرسی شده به بانک‌ها را تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان بهادار سازی کند که معاملات این اوراق به عنوان دارایی بانک‌ها در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام خواهد شد.

انتهای پیام