هدف ترامپ برای نابودی برجام / مذاکره احتمالی با ایران شاید بعد از انتخابات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، باربارا اسلاوین با اشاره به تلاش ترامپ برای نابودی برجام به ایرنا گفت: ترامپ در تلاش است چیزی از برجام باقی نماند تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بتواند به آن بازگردد. نامزدهای دموکرات گفته‌اند در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده به برجام بازخواهند گشت و این موضوع تندروهای آمریکایی را نگران می‌کند.

پس از ترور سردارسلیمانی،زمینه‌ای برای گفت‌وگو میان ایران و آمریکا باقی نمانده و به نظر نمی‌رسد تا مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ تحولی سیاسی رخ دهد.

درباره رویکرد سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در مقابل برجام و جلوگیری از فروپاشی آن هم باید گفت آنها تلاش می‌کنند ساختار این توافق برجا بماند تا پس از ترامپ، چیزی باقی‌ مانده باشد که بتوان به آن بازگشت.

اما سوال اینجا است که تا کجا می‌توانند این موضوع را ادامه دهند و در برابر فشارهای دولت ترامپ تاب بیاورند.برایان هوک نماینده ویژه در امور ایران در نشست خبری ۲۷ دی به پرسش‌ها درباره تهدید تعرفه‌ای علیه اروپا از سوی ترامپ در صورت فعال نکردن سازوکارماشه، حاضر نشد پاسخ بدهد.

درحالی‌که ایران گام به گام درحال خروج از برجام است،اروپایی‌ها منتظر گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی خواهند ماند. امیدوارم ایران به میزان غنی‌سازی اورانیوم بالای ۲۰ درصد حساسیت داشته ‌باشد در غیر این صورت اتحادیه اروپا ممکن است ساز و کار ماشه را فعال کند.

اروپایی‌ها تلاش می‌کنند تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، موضوع را ادامه دهند. از این‌رو مهم است که چیزی از برجام تا بعد از انتخابات باقی مانده باشد. خویشتن‌داری ایران بسیار مهم خواهد بود. از این جهت که ترامپ می‌خواهد برجام کاملا از بین برود.زیرا این تصور در واشنگتن وجود دارد که سیاست فشار منجر خواهد شد یا حکومت ایران به یک توافق تازه تن دهد یا اینکه فرو بپاشد.

به‌طور قطع تا برگزاری انتخابات شانسی برای گفت‌وگو وجود نخواهد داشت. به‌ویژه اینکه دولت ترامپ هیچ پیشنهاد و امتیازی همچون کاهش تحریم‌ها ارائه نمی‌دهد. به نظر نمی رسد که به درگیری نظامی نیز علاقه‌ای داشته باشد. وی با ترور سردار  سلیمانی از خود یک قهرمان در داخل ساخته اما فکر نمی‌کنم جنگ بخواهد. مردم آمریکا نیز جنگ نمی‌خواهند.

امیدوارم به سوی کاهش تنش‌ها برویم.البته در این میان، واکنش حساب‌شده ایران نیز به‌گونه‌ای بود که به ترامپ اجازه داد عقب نشسته و به تنش دامن نزند. البته ترامپ ادعا کرد که پاسخ ایران شدید نبود و حتی گفت تلفات نداشتیم. بعد مشخص شد دروغ گفته بوده و تعدادی از سربازان آمریکایی مجروح شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند. با این حال بسیار کمک کرد که مساله بالا نگیرد.

انتهای پیام