خطای انسانی عدم حمله سایبری در سقوط هواپیما تایید شد/ بررسی گمانه زنی ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجتبی ذوالنوری با اشاره به بررسی حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خط هواپیمایی اوکراین به خانه ملت گفت: رییس کمیته ویژه بررسی ستاد کل نیروهای مسلح، نماینده سازمان هوافضای سپاه، جانشین فرمانده کل ارتش، رییس هواپیمای کشوری و مدیر فرودگاه بین‌المللی امام در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافتند.

وی افزود: مسئولان هر یک گزارش‌هایی از بررسی‌های انجام شده درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را ارائه دادند. نمایندگان حاضر نیز همه سئوالات و ابهاماتی که وجود داشت، مطرح کردند. ابهام در خصوص احتمال جنگ الکترونیک و هجوم سایبری در این حادثه به عنوان یکی از مباحث مطرح شد که تقریباً تا الان این موضوع منتفی است مگر آنکه در آینده اطلاعاتی بدست آید و اثبات شود.

این نماینده مجلس درخصوص علت تاخیر زیاد در اعلام نتیجه بررسی علت سقوط این هواپیما توضیح داد: همه نمونه‌های مشابهی که در دنیا اتفاق افتاده معمولاً در زمان طولانی‌تری اطلاع‌رسانی شده است برای مثال روسیه هواپیمای اوکراینی را چندی پیش مورد هدف قرار داد و یک ماه طول کشید بگویند بر اثر اصابت موشک هواپیما سقوط کرده است. همچنین حدود ۲ سال طول کشید مشخص شود چه نوع موشکی باعث سقوط این هواپیما شده است. نیرو های مسلح با سرعت عمل خوبی در این زمینه اقدام کردند و ظرف ۴۸ ساعت بررسی و اطلاع‌رسانی شد. حادثه مشابهی نداریم که بررسی‌ها با این سرعت انجام شده باشد.

ذوالنوری افزود: درخصوص سقوط هواپیمای اوکراینی گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح بود که در وهله نخست بحث نقص فنی یا اشتباه انسانی در کادر پروازی مطرح بود. همچنین خرابکاری سایبری و جنگ الکترونیک یکی دیگر از گمانه‌زنی‌ها بود از سوی دیگر از مسائلی که باید بررسی می‌شد اینکه آیا منشاء این سقوط خرابکاری داخلی و خارجی بوده و یا اینکه آیا اشتباه انسانی در سامانه‌های پدافندی باعث این سانحه شده است یا خیر.

وی گفت: گزارش‌هایی مبنی بر حرکت موشک کروز مطرح شد اما اینکه این گزارش‌ها اعتبارسنجی شود و به عنوان یک اطلاعات موثق به سامانه‌ها اعلام شود که دقیقا مسیر کروز کجا است و به سمت کدام هدف می‌رود و کدام سامانه ماموریت برخورد با آن را دارد، چنین اتفاقی نیفتاده بود. مساله حائز اهمیت دیگر آن بود که نمی‌شد حالت فوق‌العاده و جنگی را با توجه به تبعاتی که در زندگی مردم دارد، اعلام کرد و این نکته در این جلسه روشن شد.

ذوالنوری با اشاره به بررسی وجود خطا در سیستم پدافند و شبکه کنترل آتش ادامه داد: این موضوع و قطع بودن ارتباط اپراتور و سامانه با شبکه کنترل آتش نیز تاکنون اثبات نشده است. اگر فرض کنیم ارتباط سامانه پدافندی و اپراتور با مرکز کنترل قطع شده باشد، باز هم نباید بصورت خودسر و آتش به اختیار عمل شود.

وی افزود: با توجه به اینکه به سامانه‌ها اعلام شده بود وضعیت در حالت آتش محدود است نه آتش به اختیار پس این سانحه کاملاً بر اثر خطای انسانی سامانه پدافند هوایی بوده و اپراتور چنین خطایی را مرتکب شده است. نتیجه بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی مجلس هم خطای انسانی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر از طریق سازمان قضایی نیروهای مسلح و قوه قضائیه با کسانی که در این راستا کوتاهی و قصور کرده‌اند برخورد می‌شود. 

انتهای پیام