ترکیب سال مالی 632 شرکت بورسی و فرابورسی/ 72 درصد شرکت ها پایان اسفند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یکی از متغیرهای لازم در تحلیل شرکت ها و خرید و فروش سهام ، بررسی سال مالی است که پایه و اساس زمان برگزاری مجمع سالانه بوده و همه شرکت ها طبق قانون تجارت باید حداکثر 4 ماه بعد از اتمام سال مالی ، اقدام به برگزاری این رویداد سالانه کنند.

از سوی دیگر ، برای تغییر زمان این دوره 12 ماهه ، باید مجمع عادی به طور فوق العاده برگزار کرد ( در صورتی که با زمان مجمع سالانه همزمان نباشد).

در این میان ، اکثر شرکت های ایرانی ترجیح داده اند همزمان با پایان سال شمسی ، دوره 12 ماهه سال مالی را به اتمام برسانند اما برخی شرکت ها هم به دلیل برخورداری از زیرمجموعه ها و یا لزوم عدم تقارن با سال مالی شرکت های مادر، زمان دیگری مخصوصا" شهریور را به عنوان سال مالی در نظر بگیرند.  

براین اساس، نرم افزار ره آورد نوین ترکیب شرکت های بازار سرمایه بر اساس سال مالی را مورد بررسی قرار داده که طبق آن از میان 635 شرکت بورسی و فرابورسی، 459 شرکت معادل 72.28 درصد دارای سال مالی منتهی به اسفند هستند . به همین دلیل و با توجه به لزوم برگزاری مجمع سالانه حداکثر 4 ماه  بعد از پایان سال مالی ، تیر ماه به فصل مجامع معروف است.

همچنین 10.39 و 9.92 درصد از شرکت ها ترجیح داده اند سال مالی را پایان 31 شهریور و آذر تعیین کنند که شامل 66 و 63 شرکت هستند .

این در حالی است که سال مالی منتهی به فروردین، مهر و بهمن هم مورد انتخاب یک شرکت قرار گرفته است.

ترکیب سال مالی شرکت ها براساس ماه

انتهای پیام