اثر منفی شایعه سم سرطانی بر صنعت لبنیات / صدا و سیما پول می خواست

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید سلطانی سروستانی درباره اثر شایعه وجود سم سرطان زا آفلاتوکسین در شیر پاستوریزه به ایرنا گفت: سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی ۱۲۰ کیلویی به دلیل دلیل تحریم ها،  کاهش قدرت خرید مردم و اخبار نادرست و غیرکارشناسی ، ۲۵ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۹۰ کیلوگرم در سال رسید .

وی افزود: ایران با تولید سالانه بیش از۱۰ میلیون تن شیرخام و فرآورده های لبنی خودکفا شده و سالانه حدود یک میلیون تن محصول به کشورهایی چون کانادا، فرانسه و همسای ها صادر می کند و اعلام چنین اخبار غیرکارشناسی می تواند صادرات و ارزآوری این صنعت را متوقف و منجر به خروج لبنیات از سبد خانوار شود. چنین اقداماتی مشخص نیست به نفع چه کسانی بوده و با چه هدفی دنبال می شود اما مشخص است خیانتی آشکار به مردم و منافع ملی است.

این مقام مسئول افزود: بارها از صدا و سیما درخواست شده برنامه هایی درباره اهمیت مصرف شیر تهیه کند اما بابت تهیه درخواست پول شده و سپس یک دفعه، افرادی در برنامه زنده تلویزیونی بدون سنج می گویند شیر  و لبنیات، سمی و سرطان زا است. در این میان هر چند طبق استاندارهای بین المللی، آفلاتوکسین در برخی محصولات وجود دارد اما دارای حدی تعیین شده بوده و طبق استاندارد ملی مواد غذایی در ایران پنج برابر سختگیرانه تر از آمریکا است.

سلطانی سروستانی توضیح داد: شیرخام در دو مرحله مراکز دامداری و تحویل به کارخانجات مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت و تایید کارشناسان کنترل کیفیت قرار می گیرد و در صورت مشاهده هرگونه مشکل (وجود آفلاتوکسین بیش از حد تعیین شده و بار میکروبی بالا) شیرخام به مرکز دامداری مرجوع می شود. بنابراین مردم نگران مصرف شیر  و فرآورده های لبنی نباشند .

وی ادامه داد: به طور قطع مصرف لبنیات کاهش یافته تا جایی که برخی شرکت ها برای جلوگیری از ضرر و دامداران ، شیرخام را به محصولات با ماندگاری بالا مانند شیرخشک و دوغ تبدیل می کنند اما ادامه این روند می تواند موجب کاهش خرید شیر توسط کارخان ها و تولید شود. با این اوصاف در حالی مشخص نیست تخریب صنعت لبنیات در شرایط تحریم ها به نفع چه کسانی است که انتشار دهندگان اخبار کذب باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام