نرخ سود بانکی فعلاً تغییر نمی کند/ امروز اولین مرحله حراج اوراق عرضه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی با اشاره به اهداف و برنامه های بانک مرکزی در طرح عملیات بازار باز درباره تغییر نرخ سود بانکی در راستای اجرای این سیاست در گفت وگوی ویژه خبری گفت: فعلاً تمرکز بانک مرکزی روی تغییر نرخ سود بانکی نیست. نرخ سود بین بانکی حدود 18.5 درصد است و سال گذشته 20.5 درصد بود که دو درصد کاهش یافت. این سیاست یک شبه نیست و درخواست داریم اول این سیاست را همه همکاران رعایت کنند.

وی با تاکید براینکه نرخ سود هدف را شورای پول و اعتبار تعیین می کند، افزود: امروز اولین مرحله حراج اوراق عرضه در عملیات بازار باز انجام می شود.بانک ها پیشنهادات را به بانک مرکزی دادند و به تدریج بازار آگاهی پیدا می کند و اوراق پیش بینی شده دولت در بودجه سال آینده در بازار عرضه می شود. نرخ این اوراق نباید بی جهت در بازار افزایش یابد الان نرخ حدود 21.5 درصد است و بین بانکی نیز 18.5 درصد است. اجازه نمی دهیم از این بابت نقدینگی و تورم لطمه بخورد با اقدامات صورت گرفته خیلی از مشکلات حل می شود. دولت منابع دیگری نیز برای کسب درآمد دنبال می کند.

تمام وام ها را دانه درشت ها نگرفته اند

این مقام مسئول درباره اینکه چرا بانک ها سخت تسهیلات پرداخت می کنند؟ توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون 626 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بانک ها پرداخت شده، اینطور نیست که تمام این وام ها را دانه درشت ها گرفته باشند. 24 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است. 71 درصد از وام هایی که به بخش صنعت داده شده به سرمایه در گردش پرداخت شده یعنی سر سال باید این منابع پس داده و دوباره وام گرفته شود. 10 هزار میلیارد تومان برای اشتغال پایدار اختصاص داده و برای 328 هزار نفر نیز شغل ایجاد شده است.

همتی در پاسخ به اینکه چرا مردم تسهیلات بانک ها را دریافت نکرده اند؟ گفت: می دانیم مردم تحت فشار هستند، بانک ها هم مشکل و تخلف دارند ولی 90 درصد تامین مالی اقتصاد که جلوی آمریکا و تحریم ایستاده را بانک ها انجام داده اند بنابراین بانک ها کار می کنند و در مواقع تخلف با آنها برخورد می کنیم.

پیش بینی بازار ارز و نرخ دلار

وی درباره بازار ارز و قابل پیش بینی بودن نرخ دلار عنوان کرد: یک سال و نیم قبل در اوج التهابات ارزی اعلام کردم با آغاز تحریم های آمریکا سیاست های جدید ارزی را شروع و شوک آمریکا را مهار و این توطئه را متوقف کردیم. هیچ وقت ثبات قیمت ارز را فدای نرخ آن نمی کنیم تمام برنامه ام در بانک مرکزی این است که اقتصاد پیش بینی پذیر است.

رئیس بانک مرکزی از تامین 32 میلیارد دلار برای واردات خبر و ادامه داد: صادرکنندگان نیز 20 میلیارد دلار به داخل برگردانده اند یعنی تا 32 میلیارد دلار تامین مالی برای واردات داشتیم و صادرکنندگان غیرنفتی 20 میلیارد دلار ارز آورده اند که خوب عمل کرده و اگر سود هم می برند نوش جان آنها باشد.صادرات ناشی از تولید است و تولیدکنندگان به آرامش بازار کمک کرده اند. این در حالی است که سال جاری تقویت تولید اولویت اول است و این مسیر را در تولید و صادرات به خوبی حمایت خواهیم کرد.

دیگر ارزی به خودروی وارداتی نخواهیم داد

همتی تاکید کرد: بانک مرکزی اصلاً به خودروهای وارداتی ارز نخواهد داد برخی یاد گرفته اند خودرو وارد کرده و در گمرک نگه دارند تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص را بگیرند ولی بانک مرکزی دیگر ارزی را برای ورود ماشین اختصاص نخواهد داد. اگر خارج از ضوابط، واردات خودرو صورت گیرد به عنوان بانک مرکزی با این واردات مخالفت خواهم کرد و ارز آن را تامین نمی کنم.

وی با طرح پرسش در شرایطی که مواد اولیه با مشکل تامین ارز مواجه هستند چرا باید خودرو وارد شود؟ گفت: حتی با واردات خودروهای هیبریدی هم موافق نیستم چراکه کارهای واجب تری داریم و باید برای سال های آینده ذخیره ارزی داشته باشیم به هر حال هنوز نمی دانیم شرایط تحریم در سال های آینده چه خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه  ذخایر اسکناسی ارز نسبت به یک دهه گذشته بی سابقه است، اذعان داشت: اجازه نمی دهم این ذخایر بی رویه در بازار ریخته شود. دلالان نمی توانند بر بازار اثرگذار باشند چراکه به خوبی می دانند اگر بانک مرکزی بخواهد یک شبه بازار را کنترل کند و ارز در بازار بریزد، حتما دلالان را دچار مشکل خواهد کرد.

همتی درباره ادغام بانک های نظامی گفت: گروه هایی از دادگستری مشغول ارزیابی اموال و دارایی های بانکی هستند دو بانک به زودی در بانک سپه ادغام شده و اکنون بیش از 60 درصد سهام بانک ها به بانک سپه منتقل شده که امکان ابقای آنها وجود ندارد و ظرف دو سه ماه آینده تابلوی بانک سپه بالای این شعب خواهد رفت. اگر بانک ها می خواهند تخلف کرده و قوانین را رعایت نکنند، بانک مرکزی با آنها برخورد جدی خواهد کرد.

اکنون برای حذف صفر زمان بدی نیست

همتی درباره اینکه اکنون زمان مناسبی برای حذف صفر از پول ملی است؟ تصریح کرد: این طرح الان در مجلس است و فکر نمی کنم زمان بدی برای اجرای آن باشد. کار مثبت و خوبی است و مجلس باید درباره آن تصمیم بگیرد هرچند سه سال زمان می برد تا آن را اجرا کنیم. ارزش پولی که چاپ کردیم 85 درصد 50 تومان، 10 هزار تومانی و 50 هزار تومانی است و نقش پول های خرد از بین رفته و به تدریج پول های خرد حذف شده است.

تراکنش بیش از 100 هزار تومان با رمز پویا انجام می شود

وی در خصوص رمز پویا نیز گفت: رمز پویای پیامکی خیلی راحت تر است و در بانک ها اجرا شده و از هشتم بهمن ماه تک تک بانک ها ظرف یک هفته به این سامانه پیامکی وصل خواهند شد بنابراین تراکنش بیش از 100 هزار تومان از 8 بهمن و در نهایت 15 بهمن دیگر باید با رمز پویا انجام شود.کل فیشینگ صورت گرفته در سال گذشته در مورد کمتر از 100 هزار تومان معادل 1500 تومان بوده است فعلاً رمز پویا برای این تراکنش ها اجباری نیست ولی از هشتم بهمن ماه حتما مردم برای تراکنش های بیش از صد هزار تومان باید رمز پویا داشته باشند.

انتهای پیام