آماده باش ایران برای مهار ویروس چینی خطرناک در فرودگاه امام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه ایران، درحالی نگرانی‌ها در رابطه با شیوع و گسترش گونه جدید ویروس کرونا در رسانه‌های سراسر دنیا ادامه دارد که مرکز تجزیه و تحلیل بیماری‌های عفونی وابسته به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، تعداد تخمینی افراد آلوده به کروناویروس در ووهان چین حدود ۴۰۰۰ نفر بوده که دامنه آن بین ۱۰۰۰ تا ۹۷۰۰ نفر است.

همه این‌ها در شرایطی است که بنابر آمار آکادمی گردشگری چین، سالانه 120 میلیون گردشگر چینی به جهان سفر می‌کنند و سهم ایران از این رقم، چیزی حدود 1.7 هزار نفر است که این موضوع خطر ایجاد و شیوع این بیماری را در ایران به‌دلیل مراودات تجاری و گردشگری را بالا می‌برد اما هنوز به‌گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، مورد مشکوکی از این ویروس در ایران مشاهده نشده است.

قرنطینه گسترده در چین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ابتدا از استان هوبی شروع شد و هم اینک دست کم 10 شهر در استان مرکزی هوبی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا قرنطینه شده‌اند.

جوان‌ترین و پیرترین فردی که در اثر ابتلا به ویروس درگذشته 48 و 89 ساله گزارش شده است. بیشتر قربانیان سالخورده بوده اند و از بیماری‌های مزمن از جمله پارکینسون و دیابت رنج می‌برده اند. بیمارستان‌های چین برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به 33 میلیون بیمار بستری در بیمارستان به حالت آماده باش در آمده‌اند.

مسافران چینی مشکوک به ویروس کرونا را برنمی گردانیم

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره اقدامات پیشگیری از ورود ویروس کرونا از سوی مسافران چینی گفت: کشورها در شرایط این چنینی که ویروس کرونا شایع شده، موظفند در سطح بین‌المللی کاملاً هماهنگ با هم عمل کنند تا از گسترش ویروس در سطح دنیا پیشگیری کنند.

وی افزود: برای همین‌منظور سازمان بهداشت جهانی از کارشناسان خبره در سراسر دنیا دعوت می‌کند که شرایط را بررسی کنند تا توصیه‌های بهداشتی لازم را در اختیار کشورها قرار دهند. کارشناسان WHO دو شبانه روز روی این موضوع کار کردند که آیا این بیماری که در چین بروز پیدا کرده اهمیت بین‌المللی دارد یا خیر؟ آنها به این نتیجه رسیدند که هنوز نمی‌شود ویروس کرونا را به‌عنوان اتفاق بهداشتی با اهمیت بین‌المللی تلقی کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: بیماری ویروس‌ کرونا به سرعت در حال پیشرفت است و موارد گزارش شده علاوه بر چین در کشورهای ژاپن، تایلند، تایوان، کره جنوبی، امریکا و سنگاپور گزارش شده است. فرضیه اصلی این است که بازار فروش آبزیان در شهر ووهان چین متهم اصلی انتقال کرونا‌ویروس بوده و کسانی که در آن بازار این آبزیان را خریداری کرده‌اند موجب انتقال این ویروس شده‌اند. در واقع مخزن ویروس آبزیان بوده و ویروس کرونا ابتدا از حیوان به انسان منتقل شده است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد ویروس کرونا به‌تازگی از انسان به انسان نیز منتقل می‌شود و برای همین باید سختگیرانه عمل کنیم.

گویا در پاسخ به اینکه با توجه به مراودات تجاری و گردشگری ایران و چین، وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا چه اقداماتی را انجام داده ، توضیح داد: روزانه یک پرواز مستقیم از چین به ایران وجود دارد. وزارت بهداشت در فرودگاه امام خمینی پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی را مستقر کرده است. متخصصان حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های واگیر در این پایگاه به حالت آماده باش در آمده‌اند و همه مسافران پروازهای ورودی چین را بررسی می‌کنند. چنانچه فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد، گروه عملیات نمونه‌گیری را از وی انجام می‌دهند و سپس بیمار در مراکز درمان ایران تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ایران هیچ مسافر چینی مشکوک به کرونا ویروس را برنمی گرداند،عنوان کرد: دستورالعمل‌های مربوط به شناسایی بیماری، علائم و روش تشخیص و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا ویروس در اختیار مأموران بهداشتی قرار دارد و به محض اینکه به مورد مشکوک برخورد کردند برای مراقبت به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند. علاوه بر این با بیمارانی که احتمال می‌دهیم ناقل ویروس کرونا باشند تا 10 روز در ارتباط خواهیم بود.

گویا افزود: هیچ دارویی برای درمان مبتلایان به این ویروس وجود ندارد. بیماران باید تحت مراقبت قرار بگیرند و اگر لازم باشد زیر دستگاه خاصی کنترل و مراقبت شوند. علائم بیماری با تب، سرفه، گلو درد، سردرد و بدن درد شروع می‌شود و با پیشرفت آن علائم شبیه به ذات الریه بروز می‌کند و سپس مریض دچار مشکلات تنفسی می‌شود که نیاز است در بیمارستان بستری شود.

بنابراین گزارش، سفارت ایران در چین با صدور اطلاعیه‌ای به ایرانیان مقیم این کشور هشدار داد با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا ضمن توجه به هشدارهای پزشکی و بهداشتی تا حد امکان از حضور در اماکن پرتردد اجتناب کنند. هموطنانی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر، آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در مقصد را رصد کرده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند.

انتهای پیام