آیین‌نامه تبلیغات بانکهای بورسی و دولتی ابلاغ شد / وظایف چند نهاد و جریمه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به همه بانک‌های بورسی و دولتی و موسسات اعتباری اعلام کرد: به موجب بند ت ماده ١٤ قانون برنامه پنج سـاله ششم توسعه، هرگونه تبلیغ برای ارایه خدمات پولی و بانکی به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

براین اساس، ضمن ایجاد چارچوبی نظام مند به منظور انجام فعالیت‌های تبلیغاتی مؤسسات اعتباری با مدنظر قرار دادن تمامی ابعاد و ارکان تبلیغات از جملـه بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی به عنوان سفارش‌دهنده تبلیغات، کانون‌های آگهی و تبلیغاتی به عنوان سفارش‌گیرنـده و سایر دستگاه‌های ذیربط نقش و وظایف هرکدام را در این حوزه تبیین کرده است:

انجام هرگونه تبلیغات در حوزه خدمات پولی و بانکی، تنها از سوی مؤسسات پولی و بانکی دارای اجازه‌نامه فعالیت از بانک مرکزی و در چارچوب این آیین‌نامه و قوانین و مقررات ناظر بر حوزه پولی و بانکی و بخشنامه‌ها و دستورات بانک مرکزی مجاز است.

مؤسسه پولی و بانکی در صورت مغایرت تبلیغات با مقررات و ضوابط مربوطه، ایجاد اختلال در نظام پولی و بانکی و یا اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص در خصوص خدمات پولی و بانکی، موظف به توقف تبلیغات است.

سازمان صدا و سیما، کانون‌های آگهی و تبلیغاتی و سایر سفارش‌گیرندگان تبلیغات و همچنین شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان نیز موظفند به محض اعلام بانک مرکزی مبنی بر مغایرت تبلیغات مؤسسه پولی و بانکی با قوانین مربوط، نسبت به توقف فوری تبلیغات اقدام و مراتب را به بانک مرکزی اعلام کنند.

انجام تبلیغات در زمینه خرید و فروش تسهیلات و انواع سپرده بانکی و مجوزهای تأسیس و فعالیت مؤسسـه پولی و بانکی، تبلیغات روی اسکناس، ایران چک و مسکوکات منتشره بانک مرکزی و یا اسـتفاده تبلیغـاتی از آنها و همچنین هرگونه تبلیغات از طریق چاپ برگه‌های شبه اسکناس، شبه ایران چک و ضرب شبه مسکوکات بانک مرکزی ممنوع است.

رسانه‌ها از قبیل مؤسسات و کانونهای آگهی و تبلیغاتی، مطبوعات و صداو سیما در صورت تخلف از مفاد ایـن آیین‌نامه به تشخیص کمیسیون موضوع ماده ١٣ آیین‌نامه تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ صورت گرفته جریمه نقدی می‌شوند که به حساب خزانه‌داری کل واریز خواهد شد.

با عنایت به مراتب فوق، ضمن ایفاد نسخه‌ای از آیین‌نامه، موضوع تصویبنامه شماره ١٣٢٣٤٦.ت ٥٤٦٦٥ه مورخ ٩٨.١٠.١٥ هیأت وزیران، خواهشمند است مراتب با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ١٤٩١٥٣.٩٦ مورخ ٥.١٦ .٩٦ به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نیز نظارت دقیق به عمل آید.

انتهای پیام