دستور آمریکا به مرزبان‌ها برای بازداشت مسافران ایرانی‌تبار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سی‌بی‌سی، آمریکا در اقدامی غیرقانونی به مأموران مرزبانی دستور داده تمامی مسافران ایرانی را در گذرگاه‌های مرزی بازداشت و مورد بازجویی قرار دهند.

این گزارش چند روز پس از آن منتشر شد که رسانه‌هایی دیگری ادعا کردند 4 ژانویه مصادف با 14 دی‌، نزدیک به 200 مسافر با اصالت ایرانی که شهروندان آمریکا و کانادا بوده‌اند هنگام عبور از گذرگاه مرزی طاق صلح در منطقه بلاین، واقع در ایالت واشنگتن برای ساعت‌ها متوقف شده و تحت بازجویی قرار گرفتند.

خبر بازداشت این مسافران یک روز پس ترور سردار سلیمانی منتشرشد. با این حال، اداره گمرک و مرزبانی آمریکا هدف قرار دادن اتباع یک کشور صرفاً بر اساس محل تولد آنها را تکذیب و ادعا کرد فضای تهدید موجب شده بود اداره مرزبانی تمهیدات امنیتی بیشتری در مرزها به کار ببندد و تأخیر‌ها در عبور از گذرگاه طاق صلح به دلیل کمبود نیروی انسانی در یک روز شلوغ مربوط به تعطیلات آغاز سال نوی میلادی بوده است.

اما ایمیلی از یک مأمور مرزبانی آمریکا که به دست سی‌بی‌سی رسیده این ادعای اداره گمرک آمریکا را به چالش می‌کشد که در آن درخواست شده مسافران ایرانی را بازداشت کرده و از آنها سوالاتی درباره مسائل تروریستی پرسیده شود.

طبق اظهارات این مأمور، تنها دلیل بازداشت و بازجویی مسافران زادگاه آنها بوده اما پس از درز اخبار این اقدام غیر اخلاقی در رسانه‌ها، دولت آمریکا 5 ژانویه آن را متوقف کرد.

انتهای پیام