تحلیلی از وضعیت امروز بورس، بازارهای رقیب، جهانی و پیش بینی شاخص

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) با ارائه تحلیلی از وضعیت امروز بازار سهام اعلام کرد: بازار امروز نیز با استقبال خوبی از سوی فعالین همراه شد و با رشد 5790 واحدی به 417 هزار واحد رسید. ارزش معاملات بورس 4 هزار میلیارد تومان بود که نشان از تداوم ورود نقدینگی به بازار دارد.

به نظر این جریان ورودی حتی اجازه اصلاح قیمت را نیز نخواهد داد این در حالی است که گزارش های 9 ماهه شرکت ها آن چنان راضی کننده نبود. البته به نظر می رسد گزارش های دی ماه و سه ماه پایانی سال به دلیل رشد نرخ دلار به مراتب بهتر باشند.

در دو گروه خودرویی  و بانکی به دلیل اخبار مربوط به تجدید ارزیابی معاملات پررونقی را شاهد بودیم که به نظر این اقبال ادامه دار خواهد بود.  البته در گروه خودرو بهبود عملکرد برخی خودروسازان و روند رو به رشد تولید می تواند دلیل دیگری برای خرید سهام آنها باشد.

در گروه های بزرگتر بازار گزارش های 9 ماهه چنگی به دل نمی زند و این روزها نیز با شیب کمتری به رشد ادامه می دهند. اما گروه های کوچکتری همچون سیمانی، غذایی، دارویی و رایانه مورد استقبال خوبی قرار گرفتند و ادامه رشد را در برخی نمادهای این گروه ها می توان متصور بود.

در بازارهای جهانی اما شیوع ویروس جدیدی به نام کرونا از مبدا چین قیمت کامودیتی ها و نفت را کاهش داد. به دلیل کاهش حمل و نقل و صادرات و واردات به این کشور بازارهای کالایی تحت تاثیر قرار گرفتند به طوری که مس به کمتر از 6 هزار دلار و روی به 2300 دلار رسید. در مقابل انس طلا با رشدی 12 دلاری به 1573 دلار رسید. البته پس از  تعطیلات بازارهای چین در 10 روز آینده انتظار رشد تقاضا و افزایش قیمت ها وجود دارد.

در حوزه اخبار، اروپا در اجرای ساز و کار ماشه کمی عقب نشینی کرد. در صورتی که ایران روند کاهش تعهدات هسته‌ای در برجام را که در پنج گام انجام شده محدود کند، اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت ارجاع نخواهند داد که خبر خوبی برای بازار است همچنان که امروز نیز یکی از عوامل رشد شاخص بود.

از سویی دیگر کریستین لاگارد می گوید نتیجه فاز اول توافق تجاری بین آمریکا و چین بطور نسبی شرایط نامطمئن را کاهش داده است. آسودگی خاطر از نشست بین ترامپ و فن در لین(رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا) وجود دارد.

در بازارهای رقیب نیز جذابیتی برای خرید و جذب نقدینگی وجود ندارد. دلار در همان محدوده 13500 تومان در نوسان است. در بازار مسکن نیز به گفته یکی از کارشناسان بازار مسکن،  آمار معاملات در پاییز و زمستان سال جاری کاهش بسیار محسوسی داشته که این کاهش تا 50 درصد نسبت به سال قبل بوده است.

اما برای روزهای پیش رو رشد بازار به دلایلی همچون جولان نقدینگی و تجدید ارزیابی ها ادامه دارخواهد بود. در صورتی که تحولات سیاسی خاصی را در سطح کشور و سیاست خارجی شاهد نباشیم، بورس همچنان مقصد امنی برای نقدینگی های سرگردان خواهد بود.

در شرایط فعلی و با توجه به رشد یکپارچه تمامی نمادها و گروه های بازار، توجه به نمادهای جامانده یا گروه های کمتر رشد کرده ای همچون گروه رایانه می تواند سودمند باشد. حتی در صورت اصلاح  قیمت ها نیز مرز 400 هزار واحدی شاخص حمایت مهم و مستحکمی برای بازار خواهد بود و احتمال ریزش سنگین با شرایط فعلی بسیار کم است.

بنابراین اگر ریسک سیستماتیک جدیدی متوجه بازار نباشد و ورود جریان نقدینگی تداوم یابد، رشد شاخص برای ثبت قله های جدید ادامه می یابد. به نظر می رسد گزارش های دی ماه نیز در مقایسه با آذر برتری نسبی به خصوص در نرخ های فروش داشته باشند که محرک جدیدی برای ادامه رشد بازار خواهد بود. 

انتهای پیام