دلایل رشد صنعت کوچک و مقبول روزهای اخیر بازار سهام و شرایط کلی صادرات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی فکری مدیرعامل شرکت بورسی کاشی و سرامیک الوند با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌ها و مشکلات داخلی ، تولید کاشی و سرامیک مشکل چندانی ندارد به ایرنا  گفت : در این صنعت موضوع اصلی فروش است. زیرا ۱۴۷ کارخانه با تولید سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربعی فعالند و از ابتدای سال تا پایان آبان هم بیش از ۲۶۵ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولیدشده که ۵.۵ درصد بیشتر از سال گذشته است..

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که برای تهیه ماده اولیه خاک از چند منبع استفاده می‌کنند مشکل چندانی ندارند و لعاب که دیگر ماده اولیه بشمار می رود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را شامل می شود که با توجه به افزایش دو سال اخیر دلار به جای محصول خارجی از لعاب با کیفیت ایرانی استفاده می شود .

عضو انجمن کاشی و سرامیک افزود: مشکل برخی شرکت‌های تولیدکننده، عودت محصولات‌ از سوی خریداران خارجی و داخلی بود که سال گذشته به دلیل کیفیت پایین لعاب رخ داد اما رشد نرخ ارز سبب شد لعاب سازان داخلی با ارتقای کیفیت محصولات، جای خارجی‌ها را بگیرند.

فکری اجرای طرح ملی مسکن در سال آینده را عاملی برای جهش صنعت ساختمان‌سازی اعلام کرد و توضیح داد: صنعت کاشی و سرامیک برای پوشش کامل نیازهای این طرح آمادگی دارد. از سوی دیگر کاشی ایرانی با قیمت تمام شده کمتر نسبت به چین، هند و ترکیه، فاصله قیمتی زیادی با محصولات این کشورها دارد و شرکت‌های داخلی به شرط حفظ و ارتقای کیفیت می‌توانند جایگاه خوبی در بازارهای جهانی داشته باشند.

وی ادامه داد: عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا در آینده نزدیک و برخورداری از معافیت‌های تعرفه‌ای این کشورها، می‌تواند بازارهای جدیدی ایجاد کند . در این میان  برخی شرکت‌ها با ورود به تولید محصولات لوکس، کسب سهم بیشتر از بازارهای صادراتی به ویژه در اتحادیه اروپا و کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس را در دستور کار خود قرار داده‌اند که ارزش افزوده بالایی برای آنها به دنبال دارد.

فکری افزود: ارز حاصل از صادرات به روسیه از طریق بانک ملی به داخل باز می گردد و طبق بخشنامه اول آذر ،صادرات به عراق و افغانستان به‌صورت ریالی انجام می‌شود و در بازاری مانند سریلانکا با عملیات تهاتر، معادل کاشی و سرامیک صادر شده، مواد اولیه، تجهیزات و اجناس مورد نیاز وارد می‌شود. از سوی دیگر در حالی طی سال های گذشته بازار مهم آفریقا به دلیل نبود نمایندگی قوی  از دست رفت که با تلاش رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقای جنوبی، نفوذ در این کشور مهم در دستور کار بوده که می‌تواند مرکزی برای صادرات کاشی و سرامیک به دیگر کشورهای این قاره باشد.

انتهای پیام