سازمان جهانی زعفران به پشتوانه ساز و کار بورس کالا راه اندازی می شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، زهرا سعیدی مبارکه به میزان گفت: زعفران با توجه به شرایط اقلیمی و اقتصادی ایران و گردش مالی بالایی که در دنیا دارد، می ‌تواند نقش بسزایی در اقتصاد بخش کشاورزی ایفا کند. در این زمینه به تازگی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص راه اندازی سازمان جهانی زعفران از سوی ایران با نام اوسک مطرح شده که این اتفاق می تواند امیدهای تازه ای را پیش روی کشاورزان و زعفران کاران قرار دهد.

وی افزود: به نظر می رسد پس از سال ها غفلت، برنامه ریزی هایی برای بهبود اوضاع صنعت زعفران و رشد سهم ایران در تجارت این محصول در حال انجام است به طوری که طی دو سال اخیر زعفران در بورس کالا عرضه شد و شاهد برقراری یک سازوکار شفاف بر معاملات این محصول هستیم. بورس کالا ساز و کار شفافی دارد و میتوان با استفاده از این ساز و کار زمینه اصلاحات در بازار و حتی الگوی کشت محصولات کشاورزی را فراهم کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به سازمان جهانی اوسک عنوان کرد: با وجود تولید حدود ۹۰ درصد زعفران اما هنوز ایران نتوانسته در جایگاه شایسته خود در دنیا باشد. به همین دلیل سازمانی جهانی قرار است راه اندازی شود تا به پشتوانه شفافیت مبادلات و عیارسنجی مناسب زعفران در بورس کالا، نام و آوازه محصول ایرانی را به دنیا معرفی کند تا برای مثال دیگر زعفران در کنار نام کشور اسپانیا قرار نگیرد.

سعیدی مبارکه با تاکید بر آموزش کشاورزان ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم شناخت از نحوه صحیح و کارآمد کشت برخی از محصولات، بهره وری پایینی نسبت به معمول جهانی داریم که از فعالان بزرگ صنعت زعفران انتظار می رود آموزش های لازم را به کشاورزان ارائه دهند. همزمان نیاز به آشنایی کشاورزان با مفاهیم بورس وجود دارد تا ظرف چند سال آینده یکی از مدرن ترین بازارهای کالایی را در حوزه زعفران مشاهده کنیم.

وی با ترسیم چشم انداز مثبت از از ایجاد سازمان جهانی زعفران افزود: با فعالیت این سازمان و مشارکت همه فعالان بازار زعفران، موضوع صنایع بسته بندی و ایجاد برند نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد و دور از ذهن نیست این سازمان جهانی و نقش آن در توسعه صادرات زعفران در آینده به الگویی برای سایر محصولات کشاورزی ایران تبدیل شود. از آنجایی که زعفران می تواند در زمینه اشتغال زایی جوانان، صرفه جویی آب و ارزآوری نقش بسزایی در اقتصاد کشاورزی داشته باشد، حمایت همه جانبه مسئولان از طرح های ملی در این حوزه ضروری به نظر می رسد.