تحلیل مدیرعامل بورس از دلایل ادامه رکوردشکنی ها / چند توصیه به سهم اولی ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صحرایی درباره عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار سرمایه که با رکوردهای جدید شاخص و ورود به کانال 445 هزار تایی این متغیر همراه شده به ایرنا گفت: طبق آمار و اطلاعات ، سایر بازارها در رکود به سر می‌برند و برخی بازارها مانند مسکن هم نیازمند سرمایه‌های هنگفتی بوده و همگان قادر به ورود نیستند.

وی ادامه داد: بازارسهام درطول سال جاری به گزینه قابل قبول سرمایه گذاران خرد تبدیل شده و محل مناسبی برای افراد دارای سرمایه های اندک است که به دنبال سرمایه‌گذاری میان مدت هستند. در این میان طی ۱۰ سال گذشته با زیرساخت و فرهنگ سازی‌ها ، سرمایه‌گذاران زیادی به این بازار وراد شدند.

این مقام مسئول افزود: بورس تهران علاوه بر تحقق اهداف و اجرای مسئولیت های محوله به عنوان رکن اصلی بازار سرمایه برای هدایت نقدینگی به‌سوی توسعه اقتصادی، نگاهی ملی و منطقه ای به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و ارتقاء دانش مالی آحاد جامعه دارد و با گسترش خدمات در تالارهای منطقه ای و توجه به مسئولیت اجتماعی به این مهم پرداخته و از طریق هزار و ۸۰۰ ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور با مردم در ارتباط است.

اثر تغییر قیمت دلار و اقدام حمایتی دولت

صحرایی ادامه داد: تغییر نرخ ارز از دیگر عوامل موثر در روند صعودی بازار سهام بوده و باعث شده ارزش جایگزینی شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر با توجه به سیاست درست دولت در خصوص رصد سرمایه‌گذاران و دارندگان دارایی و ثروت و اخذ مالیات‌های چشمگیر، تنها بازاری که تغییرات نرخ مالیاتی را شامل نمی‌شود بازار سرمایه است و این موضوع از جمله سیاست‌هایی است که می تواند اجرای آن از سوی دولت ادامه دار باشد.

وی افزود: دولت می تواند جریان نقدینگی را از طریق سیاست مالیاتی از مکان‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن به تولید ملی کمک نمی‌کند دور و آن را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران فراهم شده

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه بازار سرمایه، شفاف‌ترین و در دسترس‌ترین بازار اقتصاد ایران است که ورود و خروج به سهولت انجام می شود ، خاطر نشان کرد: از آثار قدرت بازدارندگی دفاعی در حوزه اقتصاد این بود که سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر سرمایه‌ها را وارد اقتصاد و بازار سرمایه کنند.

صحرایی ادامه داد: بورس تهران برای هر میزان از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، فرصت سرمایه‌گذاری را فراهم کرده‌ و با وجود ۴۰ صنعت و انواع ابزارهای کم ریسک‌تر مانند انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ، بهترین فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

نقش ورود نقدینگی قابل توجه و چند عامل دیگر

وی با اشاره به اثر ورود نقدینگی قابل توجه در رشد بازار سرمایه که به دلیل شرایط مساعد و شفافیت وارد بورس شده ، ادامه داد: آموزش و فرهنگ سازی و توسعه سامانه کدال و انتشار اطلاعات همزمان شرکت ها موجب اعتماد سازی مردم نسبت به بازارسرمایه و ارتقا شفافیت شده و فرصت‌های بیشتری را در اختیار سهامداران قرار داده است.

سخنگوی بورس تهران افزود: علاوه بر این از طریق بازارگردانی تلاش شده تا نقدشوندگی بازار و سرمایه‌های مردم حفظ شود . در این میان طی چهار سال اخیر دو صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت ایجاد شده تا در شرایط خاص از سرمایه های مردم حمایت شود.

صحرایی بر توسعه ابزارهای نوین مالی تاکید کرد و گفت: به منظور توسعه، تعمیق و گسترش بازار با رونمایی از ابزار فروش تعهدی، ابزارهای کلاسیک بازار تکمیل می‌شود و از این پس باید به توسعه زیرساخت و گسترش توجه کرد.

توصیه به سرمایه گذاران و لزوم پرهیز از شایعات

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران باید از تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه برخوردار باشند در غیر این صورت نباید به صورت مستقیم ورود کنند بلکه باید غیرمستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و شرکت های سبدگردانی اقدام به سرمایه گذاری کنند.

صحرایی ادامه داد: همچنین در فضای مجازی، شایعات زیادی درباره روند معاملات و با هدف اغوای افراد تازه وارد منتشر می شود که نباید مورد توجه قرار گیرند. از طرف دیگر بهتر است سرمایه گذاران در ابتدای ورود با منابع کمتر شروع به سرمایه گذاری و با کسب دانش و تجربه بیشتر از پس اندازها استفاده کنند.

انتهای پیام