وزیر اقتصاد خیال مردم را راحت کرد: بورس حباب ندارد/ پیش بینی تورم و رشد ۹۹

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اعلام بانک محور بودن اقتصاد ایران گفت: در اقتصاد باید راه‌های جدید تامین مالی ایجاد و تقویت شود. به همین علت تلاش شد تامین مالی اقتصاد از طربق تقویت بازار سرمایه متمرکز شود و ثبات مدیریت بورس نیز در همین راستا است.

وی ادامه داد:​ بورس باید مامنی برای نقدینگی‌های سرگردان شود تا از حرکت کاذب و مصنوعی سرمایه ها به بازارهای سکه ، ارز و کالا جلوگیری شود. در  این میان میانگین بازدهی بورس طی یک سال اخیر حدود ۱۴۰ تا ۱۴۸ درصد بوده اما قیمت دلار نسبت به سال گذشته تقریباً ثابت مانده است.

این مقام مسئول افزود: از سوی دیگر مدیریت بورس در این شرایط به درستی انجام شده و بر اساس مطالعات ، وجود حباب در بورس هم تایید نشده است . بنابراین مردم برای سرمایه گذاری در بورس از مشاوره‌های متخصصان و امین استفاده کنند.

دژپسند با اشاره به ارسال اصلاحات صنعت بانکداری به رئیس جمهور ادامه داد: در حالی رشد اقتصادی سال گذشته منفی بود که برآورد می‌شد رشد اقتصادی منفی ۸ تا ۱۵ درصد باشد اما با اقداماتی این متغیر به منفی چهار و دو دهم درصد رسید و رشد اقتصادی غیر نفتی هم منفی ۲ و دو دهم درصد بود.

وی ادامه داد: طبقث آمار بانک مرکزی، سه ماه اول سال جاری رشد اقتصادی غیر نفتی مثبت چهار دهم و در نیمه اول سال مثبت نیم درصد و در ۹ ماهه  مثبت ۹ دهم درصد بود که نشان می‌دهد بخش غیر نفتی اقتصاد دارای رونق است . به طوریکه بخش کشاورزی در اوج رشد قرار دارد و بخش صنعت هم در ۹ ماه سال، شاهد رشد حدود ۷ و نیم درصد شده است .

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در سال جاری تلاش شد برای تامین بودجه از بانک ها استقراض نشود ، افزود: میزان بدهی دولت به نظام بانکی افزایش یافته اما این بدهی برای تامین بودجه نیست بلکه برای تهاتر است. همچنین رشد نقدینگی تا پایان دی ماه ۲۸ درصد بود.

دژپسند درباره وضعیت اقتصاد ایران در سال آینده هم توضیح داد: حتی نهاد‌های تخصصی بین المللی ، چشم انداز مثبتی را برای اقتصاد سال آینده پیش بینی می‌کنند. برخی نهاد‌های داخلی هم معتقدند تورم به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسید و رشد اقتصادی مثبت خواهد بود.

انتهای پیام