برنامه های سال آینده بورس انرژی و آغاز فروش اوراق گواهی ظرفیت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حسینی درخصوص اقدامات بورس انرژی در سال ۹۸ به ایرنا گفت: عرضه فرآورده‌های اصلی نفت شامل بنزین، گاز مایع، نفت کوره، نفت سفید و نفت گاز از جمله اقدامات مهمی بود که سال گذشته وعده آن را داده بودیم و سال ۹۸ در بورس انرژی مورد معامله قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه حجم زیادی از فرآورده‌های اصلی نفت از قابلیت صادرات برخوردارند، افزود: با توجه به راه‌اندازی فاز ۴ ستاره خلیج فارس و سهمیه‌بندی بنزین به مازاد بنزین قابل صادرات دست پیدا کردیم که عرضه آنها از طریق بورس انرژی در سطح بین الملل آغاز شد. براین اساس علاوه بر رفع انتظارات وزارت نفت، زمینه استقبال تجار و خریداران بزرگ از میزان و نحوه عرضه در بورس انرژی فراهم شد که امید می رود این سیاست بصورت مستمر و منظم ادامه یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: اقدام دیگر انجام شده از سوی بورس انرژی در حوزه انتشار اوراق بهادار بود که به تامین مالی شرکت‌های فعال در صنعت انرژی مانند نیروگاه‌ها و شرکت‌هایی که در تولید نفت و فرآورده‌های نفتی فعالیت دارند، کمک می‌کند. سال جاری نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان عرضه اوراق داشتیم که پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه این اوراق جای خود را در بین بازیگران بزرگ تامین مالی پیدا کرده در سال آینده توسعه پیدا کند.

حسینی بخش دیگر اقدامات انجام شده را در حوزه معاملات برق و راه اندازی بازارهای جدید عنوان کرد و توضیح داد: یکی بازار اوراق ظرفیت برق است، مصرف‌کننده برق باید در زمان اتصال به شبکه برق و بعد از اتصال به تناسب انرژی الکتریسیته‌ای که مصرف می‌کند هزینه برق یا انرژی را پرداخت کند.برای اتصال به شبکه برق اوراقی تحت عنوان اوراق ظرفیت تعریف شد که تمام فرآیندهای مستلزم برای اخذ مجوز را طی کرد و مصوبه آن از سوی کمیته فقهی سازمان بورس و شورای عالی بورس اخذ شده بنابراین فعالیت این اوراق تا پایان بهمن ماه آغاز خواهد شد.مصرف‌کنندگان خصوصی و دولتی که می‌خواهند به شبکه برق سراسری بپیوندند باید در ابتدا گواهی ظرفیت را در بورس خریداری و بعد فرآیند اتصال را طی کنند.

وی برنامه‌های بورس انرژی در سال ۹۹ را تعمیق و توسعه فعالیت‌های موجود در بورس اعلام کرد و گفت: برای سال آینده در صدد بازاریابی برای تنوع در مقادیر فروش، تسهیل لجستیک و شرایط تحریم خواهیم بود که منجر به تنوع و افزایش خریداران موجود در این بورس خواهد شد. در حوزه تامین مالی سعی در افزایش سهم آن در بخش انرژی داریم هر چند که سال جاری به لحاظ تامین مالی سال خوبی را پشت سر گذاشتیم. با توجه به اینکه در حوزه برق زیرساخت معاملات گواهی ظرفیت آماده شده، اکنون در بازار مصرف کنندگان بزرگ سعی در افزایش کدهای معاملاتی داریم که در این زمینه هماهنگی خوبی با وزارت نیرو انجام شده است.

انتهای پیام