بورس با ریزش ۹ هزار تایی شاخص منفی شد/ اثر شایعه مهم استعفای روحانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در آغاز معاملات امروز بازار سهام ، روند صعودی شاخص با افزایش کمتر از 1000 واحدی ادامه یافت اما در عرض کمتر از نیم ساعت نه تنها این روند تغییر کرد بلکه منجر به کاهش قیمت سهام اکثر شرکت ها و افت 9 هزار واحدی شاخص شد و موجی از نگرانی ها و رفتارهای هیجانی را همراه با صف های فروش سنگین شکل داد .

براساس این گزارش، بررسی ها نشان می دهد این جریان منفی شدید در ابتدا ناشی از عدم استقبال فعالان بازار از افزایش سرمایه 2008 درصدی دیروز ایران خودرو و صف فروش 85 میلیون سهمی این شرکت بود که در دیگر شرکت های هم گروه و سپس در سایر صنایع اثر گذاشت. اما سپس مشخص شد عامل اصلی کاهش قیمت ها و شاخص به دلیل انتشار شایعه ایی در فضای مجازی مبنی بر استعفای شب گذشته روحانی از سمت ریاست جمهوری است.

در این میان ، برخی از فعالان هم با اشاره به رشد پی در پی شاخص در روزهای قبل و لزوم اصلاح این متغیر ، اعلام کردند انتشار شایعه استعفای روحانی با توجه به جلسه شبد گذشته هیات دولت و برنامه سخنرانی در 22 بهمن ، نادرست و بی اساس بوده اما از این که عاملی برای اصلاح شاخص شده باید از آن استقبال کرد .

از سوی دیگر برخی تکلیلگران تکنیکال هم بر این باورند شاخص بورس قبل از ورود دیروز به کانال 454 هزارتایی ، باید نزولی و اصلاح می شد اما به دلیل ورود حجم قابل توجهی نقدینگی و عطش خرید سرمایه گذاران جدید و قدیم ، مانع از این اصلاح در ارقام پایین شده بود.

با این اوصاف در حالی با جمع آوری صف فروش شرکت های بزرگ و بهبود شرایط از نیمه دوم معاملات و از ساعت 10:30 دقیقه، جو روانی بازار تا حدودی بهتر شده که اکثر کارشناسان بر لزوم حرکت منطقی و آرام قیمت ها و شاخص و سیر نزولی متغیرها تاکید کرده و معتقدند رشد بی مهابا و مستمر قیمت ها و شاخص ، شاید در کوتاه مدت و برای چند یا چندین روز خوشایند باشد اما در میان مدت با تبعات بسیار مخربی همراه خواهد شد و بار دیگر اعتماد و سرمایه های جدید را فراری خواهد داد.

براساس این گزارش، آخرین رقم شاخص هم در ساعت 11:15 امروز نشان می دهد  این متغیر به دلیل افت قمیت و اثر منفی 735 تا 367 واحدی شرکت های مپنا ، مخابرات ، پالایشگاه بندرعباس ، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پالایشگاه های اصفهان و تهران و بانک ملت با افت 8 هزار و 708 واحدی به 445 هزار و 909 واحدی رسیده اما بیش از 3.3 . 3.1 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس داد و ستد شده است.

انتهای پیام