امضای قرارداد دو پالایشگاه برای تولید کک + به روزرسانی دو پالایشگاه بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، علیرضا صادق آبادی در مراسم امضای تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی شازند گفت: ارتقای کیفی و افزایش ظرفیت کل پالایشگاه‌های برنامه‌ای است که از سال ۸۰ کلید خورد و طراحی‌های ابتدایی آن و خرید فناوری‌های مربوط انجام شد. در نتیجه این اقدامات ظرفیت پالایشی از ۱.۶ به ۲.۳ میلیون بشکه نفت خام و میعانات در روز رسید.

وی افزود: در نتیجه این اقدامات کمی و کیفی، تولید بنزین که در سال ۸۰ بالغ بر ۳۷ میلیون لیتر در روز بود طی سال جاری به حدود ۱۱۰ میلیون لیتر رسید. از سوی دیگر میزان تولید نفت گاز در سال ۸۰ حدود ۷۰ میلیون لیتر در روز بود که اکنون به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. در حال حاضر حدود ۹۱ میلیون لیتر بنزین تولیدی مؤلفه‌های استاندارد طبق بنزین یورو ۴ و ۵ را دارد و ایران بزرگترین تولیدکننده بنزین بین کشورهای عضو اوپک است.

این مقام مسئول از برنامه به روزرسانی فناوری پالایشگاه تبریز و تهران خبر داد و عنوان کرد: پیش بینی می شود تفاهم نامه‌ای که امروز بین دو پالایشگاه بندرعباس و امام به امضا رسیده به زودی تبدیل به قرارداد شده و نیاز صنعت آلومینیوم و فولاد به کک‌های اسفنجی و سوزنی را برطرف کند. به این ترتیب توانسته‌ایم با این طرح میزان تولید نفت کوره این دو پالایشگاه را با هزینه اندک کاهش دهیم.

صادق آبادی ادامه داد: میزان تولید این دو مدل کک در سال ۶۲۰ هزار تن است که دو برابر نیاز کنونی صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود و به جای اینکه یک میلیارد یورو برای این پالایشگاه‌ها در راستای کاهش تولید نفت کوره سرمایه گذاری کنیم، این اقدام را با ۱۵۰ میلیون یورو انجام دادیم. مناقصات این طرح‌ها پس از عقد قرارداد به سرعت انجام و هر دو تفاهم نامه وارد فاز قراردادهای EPC می‌شود.

وی با اشاره به قراردادی که حدود دو ماه پیش در راستای گازسوز کردن ۱.۴ میلیون خودرو در پی مصوبه شورای اقتصاد منعقد شده بود، تصریح کرد: برای گازسوز کردن این تعداد خودرو قراردادهای تجاری را با کارگاه‌های تبدیل (گازسوزکردن خودروها) منعقد کردیم که امروز تعدادی از این خودروها رایگان گازسوز شده‌ و در اصفهان به هموطنان تحویل داده شد.

انتهای پیام