وزیر نفت برنامه های آینده برای پالایشگاه ها را اعلام کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل ازمهر، بیژن زنگنه در مراسم امضای تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی توسط پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی با اشاره به اجرای تفاهمنامه گفت:طرح تولیدکک اسفنجی و سوزنی نیازمند یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. قبلا در این حوزه مشکل تأمین گواهینامه وجود داشت که با کمک پژوهشگاه نفت ، گواهینامه تولید هر دو نوع کک تهیه شد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت نفت، افزایش کیفیت فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها است. از سوی دیگر، برنامه داریم که از سمت تولید فرآورده‌های سنگین، به سمت فرآورده‌های سبک‌تر حرکت کنیم درحالی‌که حدود ۶ تا ۷ میلیون لیتر خوراک برای تولید کک در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه چنین طرحی، مازوت خروجی از پالایشگاه‌ها کاهش می‌یابد. این طرح نیازمند بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از اولویت‌های مهم توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی است. چنانچه در حال حاضر ۵.۵ میلیارد دلار ارزش خوراکی است که به بخش پایین‌دستی اختصاص می‌یابد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی دو سال آینده، ارزش تولیدی محصولات پتروشیمی از ۱۷ به ۲۵ میلیارد دلار و در پنج سال آینده به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

زنگنه اضافه کرد: ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها کلید خورده، اطلاع‌رسانی لازم انجام شده و متقاضیان تا پایان اردیبهشت سال آینده می‌توانند برای ارائه مدارک برای استفاده از امتیازات این طرح اقدام کنند.

وی افزود: در بسیاری از بخش‌های مختلف صنعت، شاهد خرید تضمینی کالاها یا محصولات هستیم. چنین اقدامی در صنعت نفت تاکنون وجود نداشت درحالی‌که همواره سازندگانی مراجعه و اعلام می‌کردند که قادر به تولید تجهیزات یا محصولات مورد نیاز صنعت نفت هستند اما چون امکان تأمین مالی ندارند، اقدام به ساخت نمی‌کنند.

وزیر نفت ادامه داد: برای حل چنین مشکلی، سازوکاری طراحی شده و در این راستا برخی محصولات مشخص با تعداد و کیفیت معین که مورد نیاز همه بخش‌های صنعت و مورد تایید انجمن است،به طور  تضمینی خریداری می شود.

زنگنه افزود: صنایع فولاد و آلومینیوم ایران در پی تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا با چالش تأمین کک که یکی از اقلام مورد نیاز و ضروری این صنایع است، مواجه بوده که با همت بخش داخلی و تأمین سرمایه وزارتخانه‌های نفت و صنعت حلقه تحریم شکسته شد.

انتهای پیام