عوامل رشد قیمت خودرو در بازار در بحبوحه شب عید / نرخ تورم ۴۵ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن کریمی‌سنجری با اشاره به عوامل رشد قیمت خودرو در بازار به ایسنا گفت :برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی، عدم تناسب عرضه و تقاضا، تعهدات معوق سال گذشته، نوسان قیمت ارز، تورم، فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار و همچنین افزایش تقاضای شب عید همگی از جمله مواردی است که موجب افزایش قیمت خودرو شده است.

وی افزود: بالغ بر ۳۵ درصد، مازاد تقاضای خودرو در ایران وجود دارد و این در حالی است که تقاضاهای پاسخ داده نشده سال گذشته نیز اضافه و بر التهاب بازار افزوده است. تورم نیز مرز ۴۵ درصد را درنوردیده ضمن اینکه نرخ ارز  همچنان صعودی بوده که موجب می‌شود هزینه تمام‌شده خودرو افزایشی باشد.

این کارشناس ادامه داد:تحریم صنعت خودرو موجب بسته‌شدن مرزهای متعارف تعامل با دنیا به‌ویژه در حوزه تامین قطعات شده است. دور زدن این مرزها هزینه تولید را افزایش می‌دهد.علاوه براین باید به همه این مشکلات فشار تحریم‌های داخلی را هم اضافه کرد. از قوانین مدام در حال تغییر و متعارض گمرکی گرفته تا تصمیمات خلق‌الساعه دستگاه‌های دولتی در حوزه واردات و تجارت بین‌المللی که شرکت‌های خودروساز را مکررا با چالش‌های جدید قانونی مواجه می‌کنند.

کریمی با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی دولت گفت: در این شرایط امکان تخصیص ارز به اندازه کافی به صنعت خودرو وجود ندارد و این موضوع موجب می‌شود شرکت‌های خودروساز برای دریافت ارز نیمایی زمان زیادی معطل شوند که افزایش هزینه تولید را در پی دارد.

وی افزود:از اسفند سال گذشته به شرکت‌های خودروساز اجازه افزایش قیمت داده نشد با این ممنوعیت، تمامی هزینه‌های یاد شده تولید به صورت زیان انباشته در ترازنامه شرکت‌های خودروساز، نمود پیدا کرد.

کریمی ادامه داد: ابتدا قیمت‌گذاری دستوری باید برداشته و اجازه دهند خودروسازها قیمت فروش را به نرخ بازار نزدیک کنند. به علاوه جهت سهولت و رونق تولید و متعادل‌سازی بازار تنها یک نهاد بالادستی باید تصمیم‌گیرنده بوده و قوانین به نحوی تنظیم شوند که شرایط کسب و کار خودروساز در شرایط بحرانی تحریم را تسهیل کند.

انتهای پیام