پیشنهاداتی برای توازن واقعی بورس و هشدار به شکل گیری حباب تا ۳ ماه دیگر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص شرایط بازار سهام که دوشنبه به دلیل شایعه استعفای روحانی و لزوم اصلاح ضاخص با ریزش 7466 واحدی دماسنج روبرو شده به اقتصاد بیدار اعلام کرد: در هفته های گذشته دو فرضیه برای رشد بازار وجود داشت. اول اینکه بازار تا 22 بهمن به صورت هیجانی مثبت خواهد بود. طبق فرضیه دوم ، ادامه‌دار بودن روند صعودی بازار تا زمان انتخابات است.

با این حال هرکدام از این فرضیه‌ها که درست باشد غالب صاحب‌نظران بازار سرمایه اعتقاد دارند در شرایط کنونی باید براساس معیارهای تحلیلی، افزایش قیمت سهام اتفاق بیفتاد و مانند روزهای گذشته نیست که هر سهمی حتی بدون پشتوانه روند صعودی داشته باشد. به عبارت دیگر اگرچه طبق انتظارت تورمی، کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی و صادراتی چشم انداز به صورتی است که نقدینگی باید در بازار سرمایه حضور داشته باشد اما دیگر صرف ورود نقدینگی نمی تواند دلیل افزایش قیمت باشد.

درحال حاضر برخی شرکت‌ها کمتر از ارزش ذاتی هستند اما گروهی هم بالاتر از ارزش ذاتی و تنها براساس شایعات، تجدید ارزیابی ها و تغییرات هیئت مدیره و ... معامله شده و ارزش آنها افزایش یافته است.

برای برقراری توازن بازار در روزهای باقی مانده تا تاپان سال، قیمت سهام کمتر از ارزش ذاتی مثل پتروشیمی، پالایشی، کانی‌ها، فولادی‌ها و ... که تاثیر مهمی در شاخص دارند، رشد کرده و باعث می شود با سقوط ارزشی شرکت‌هایی که بدون پشتوانه رشد کرده‌اند، متعادل شوند اما نکته مهم این است که با این روند، شاخص نمی تواند ادامه دهد و باید چاره‌ای برای مقابله با ریزش های  احتمالی گرفته شود.

برای رسیدن بازار به توازن واقعی پیشنهاد می شود سهام شناور آزاد (Free Float) شرکت ها با اتکا به برقراری تعامل با سهامداران عمده و حقوقی های درست شود. از سوی دیگر الزام و اولویتی برای افزایش سرمایه از محل مطالبات و اورده نقدی و از طریق فروش صرف سهام در نظر گرفته شود.

تسریع در فرایند پذیرش شرکت ها در بورس و فرابورس هم می تواند راه دیگری باشد که به توازن بازار و رهایی از این شرایط کمک کند.

از سال 94 ، کل منابع بازار اولیه 25 هزار میلیارد تومان و از ابتدای سال تاکنون هم 25 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد ارزش بازار تغییری نکرده اما حجم معاملات از 85 میلیارد تومان در آن سال به 330 هزار میلیارد تومان رسیده که این عدم تناسب در نحوه تامین مالی از طریق بازار سرمایه نشان می دهد در این مدت بیشتر توجه به مسایل معاملاتی و سفته بازی متمرکز شده که مسبب اصلی این موضوع را می توان ورود نقدینگی از طریق نا آشنایان به بورس دانست.

در صورت ادامه این وضعیت ، سه ماه دیگر حباب بازار به قدری بزرگ می شود که برای اقتصاد هم اختلال ایجاد می کند. با این شرایط ، خروج نقدینگی به هر دلیلی زمینه سقوط شاخص را فراهم می کند که با توجه به شرایط فعلی نه تنها دور از ذهن نیست بلکه می توان گفت اگر اصلاحی برای بازار وجود داشته باشد تا پایان سال اتفاق می افتد.

انتهای پیام