آمریکا و طالبان توافق کاهش خشونت منعقد می کنند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از آسوشیتدپرس، رابرت اوبراین در مراسمی به میزبانی شورای آتلانتیک در واشنگتن اعلام کرد: انتظار می رود  ظرف چند روز یا چند هفته آینده توافق کاهش خشونت میان آمریکا و طالبان منعقد شود اما خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان قریب الوقوع نخواهد بود.

وی افزود: در این رابطه پیشرفت چشمگیری که با خشنودی ترامپ همراه بوده حاصل شده است. وقتی صحبت از افغانستان باشد نمی توان پیش‌بینی کرد اما محتاطانه خوش‌بین هستیم که از این جریان اخبار خوبی منتشر شود. قصد داریم به خانه بازگردیم اما باید اطمینان حاصل کنیم افغانستان بار دیگر پناهگاه امنی برای تروریسم نخواهد شد بنابراین خیلی سخت کار می‌کنیم تا شروطی را تعیین کنیم که اجازه یک خروج مدت‌دار را فراهم کند اما گمان نمی‌کنم که هیچ خروج قریب‌الوقوعی از افغانستان وجود داشته باشد.

اوبراین ادامه داد: این شروط شامل تعهد طالبان به عدم ارتباط با القاعده، داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی می‌شود. آمریکا طی ۱۸ تا ۱۹ سال در افغانستان حضور داشته و نیرو و سرمایه‌ زیادی صرف کرده است و زمان آن است که آمریکا به خانه بازگردد اما مذاکرات همجنان ادامه خواهد داشت.

بنابراین گزارش، یک مقام مطلع که خواست نامش فاش نشود گفت: چنین توافقی از طالبان و نیروهای آمریکایی می‌خواهد تا از انجام حملات یا عملیات‌های جنگی برای مدت زمان هفت روز خودداری کنند.چنانچه کاهش خشونت برقرار شود، انتظار می‌رود آمریکا و طالبان توافقی برای آغاز مذاکرات ظرف ۱۰ روز با مشارکت طالبان و افغان‌ها امضا کنند.

انتهای پیام