علت رشد کنونی شاخص + ملاک سرمایه گذاران برای خرید سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پور ابراهیمی درباره رشد شاخص بورس به خانه ملت گفت: اگرچه روند رو به رشد بازار سرمایه علامت مثبتی در اقتصاد است اما علت اصلی افزایش شاخص در هفته‌های گذشته، تغییر قیمت دارایی‌های شرکت‌های بورسی است.

وی افزود: رشد شاخص متاثر از دو عامل است، نخست سود شرکت‌ها به معنای عملکرد آنها و دوم دارایی شرکت‌ها. افزایش شاخص در شرایط کنونی بیشتر متاثر از تغییر قیمت دارایی شرکت‌ها است که از تغییر نرخ ارز اثر پذیرفته است. در گذشته دلار حدود ۴۰۰۰ تومان بود اما اکنون وارد کانال ۱۳ هزار تومان شده که در این شرایط ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری نسبت به سال‌های گذشته ۳ برابر شده است. از آنجا که قیمت دارایی پایه شرکت‌ها به واسطه تغییر نرخ ارز بیشتر شد، قیمت سهام  نیز رشد یافته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: سودآوری شرکت‌ها از اصول مهم در نظام اقتصادی است زیرا رشد شاخص بورس به واسطه افزایش تغییر قیمت دارایی‌ها پس از مدتی متوقف می‌شود. سهامداران باید هنگام خرید سهام نسبت به سودآوری شرکت‌ها توجه کنند. بهتر است سودآور بودن شرکت‌ها ملاک خرید سهام قرار گیرد زیرا افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها تکمیل شده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه تک سهم بودن با ریسک همراه است و مردم بهتر است به سراغ خرید سهام متنوع شرکت های بزرگ اقتصادی بروند، توصیه کرد: سهامداران سبدی از سهام خریداری کنند به گونه‌ای که شامل صنایع مختلف از جمله صنایع مادر و پایه باشد.

انتهای پیام