توجه به تأمین مالی مهم‌تر از فراز و فرود شاخص بورس است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین عبده تبریزی درباره وضعیت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و دلیل کاهش آن نسبت به گذشته گفت: در بازار سرمایه باید تأکید و کانون بحث را روی تأمین سرمایه ببریم، یعنی توجهی که امروز روی بحث شاخص است باید به سمت تأمین مالی متمایل شود و موفقیت به این مربوط شود که بازار تا چه حد این تأمین مالی را درست انجام می‌دهد.

وی افزود: موفقیت بازار سرمایه نباید در گرو بالا یا پایین رفتن شاخص باشد بلکه باید در میزان موفقیت در تأمین مالی باشد. بنابراین حوزه‌هایی از قبیل سهام شرکت‌های سهامی خاص (private equity) و مسئولیت بورس در قبال این نوع صندوق‌ها موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون به تأمین مالی مربوط می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره کاهش تأمین مالی با اوراق با درآمد ثابت برای شرکت‌ها نسبت به سال گذشته توضیح داد: یکی از دلایل این کاهش نیازی است که دولت به منابع دارد. پدیده تنگنای اعتباری که در سیستم بانکی به لحاظ حضور دولت می‌تواند ایجاد شود، همان پدیده (crowding out) به شکل دیگری می‌تواند در بازار سرمایه هم پیدا شود.

عبده تبریزی ادامه داد: وقتی دولت بخواهد 100 هزار میلیارد تومان از بودجه را به منابع بازار سرمایه متکی کند بدیهی است جای کمتری برای بخش خصوصی باقی می‌ماند.در این شرایط که بخش خصوصی از سیستم بانکی نمی‌تواند منابع موردنیاز را جمع کند، فرصتی برای بورس فراهم است که بتواند بخش خصوصی را بیشتر درگیر بازار سرمایه کند. حجم سال جاری انتشار اوراق برای بخش خصوصی و حجم سال گذشته بسیار کم‌ بوده است.

وی عنوان کرد: باید نگران باشیم که دولت به دلیل سهم منابع بالاتر این مقدار را هم برای بخش خصوصی باقی نگذارد. بنابراین به بورس توصیه می‌شود انتشار اوراق با درآمد ثابت بیشتری را برای بخش خصوصی برنامه‌ریزی کند تا تنگنای اعتباری بخش تا حد زیادی حل شود.بورس باید نگران کاهش تأمین مالی بخش خصوصی باشد و به این سمت حرکت کند در این شرایط که استقبال از بازار زیاد است و تعداد صندوق‌ها افزایش یافته می‌توان با توجه خاص به موضوع تأمین مالی این نوع منابع را افزایش داد.

عضو سابق شورای‌عالی بورس درباره اینکه آیا نیاز کمک به توسعه فرهنگ تأمین مالی از طریق بازار سرمایه وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر که بازار آمادگی دارد و تقاضا در آن وجود دارد سیاست‌گذار بازار باید توجه کند که می‌توان به سمت انتشار اوراق رفت. خوشبختانه سازمان بورس سختگیری لازم را دارد و فقط به شرکت‌های معتبر اجازه می‌دهد اوراق منتشر کنند. البته حتی به شرکت‌های کوچک‌تر می‌توان با استفاده از سازوکار تضامین، اجازه انتشار اوراق داد یعنی شرکت مادر می‌تواند برای شرکت‌های تابعه تضمین کند. تقویت تضامین و کاهش ریسک‌های اوراق مسیر توسعه بازار اوراق با درآمد ثابت برای بخش خصوصی است.

عبده تبریزی با اشاره به برگزاری سومین سال همایش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد این همایش ساختار مناسبی در ارائه‌ها در پیش گرفته است. با توجه به نرم‌افزارهای در دسترس و شیوه‌های جدید آموزش، شکل کار تغییر کرده و می‌توان از روش‌های متعددی برای انتقال محتوا استفاده کرد. شیوه انتقال محتوا هم تغییر کرده و لازم نیست دانشجو هفته‌ها سر کلاس بنشیند.

وی افزود: ارائه جلسات تدریس استادان از طریق اینترنت و سایت‌های متعدد بخشی از تغییر نحوه آموزش است. آموزش بیشتر به سمت مدارک حرفه‌ای رفته تا مدارک دانشگاهی این نوع تغییر باید در نحوه ارائه محتوا در سمینارها هم تأثیر بگذارد و همایش‌ها باید از شکل قبلی خارج شود و شکل مدرن‌تری بگیرد. این همایش هم باید با تنوع بیشتر در قالب‌ها و فرم‌های ارائه محتوا نسبت به گذشته به شکل متفاوت برگزار شود.انتهای پیام