مجلس سنا اختیارات جنگی ترامپ را کاهش داد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجلس سنای آمریکا از تصویب قطعنامه‌ای دوحزبی خبر داد که به موجب آن ترامپ بدون مجوز کنگره حق استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را ندارد.

بر اساس این قطعنامه که بعدازظهر پنج شنبه با ۵۵ رای موافق و ۴۵ رای مخالف به تصویب رسید، کنگره آمریکا هیچ وضعیت جنگی را نسبت به ایران اعلام نکرده و مجوز قانونی برای استفاده از نیروی نظامی علیه آن به تصویب نرسیده است. از این رو ترامپ باید نیروهای مسلح آمریکایی را جمع آوری کرده و به خصومت علیه ایران یا هر بخشی از دولت یا ارتش آن خاتمه دهد مگر اینکه کنگره به صراحت اعلام جنگ کرده یا مجوز ویژه ای برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران صادر کرده باشد.

درگیری خصومت آمیز با ایران با توجیه کامل کنگره و عموم مردم آمریکا پس از بحث و گفت وگو و رای گیری امکان پذیر خواهد بود. اما با توجه به اینکه خصومت میان آمریکا و ایران ادامه دارد،لذا لغو اختیارات جنگی به معنای عدم استفاده از نیروی نظامی در هنگام تهدیدقریب الوقوع از سوی آن نخواهد بود.

پیش از تصویب نهایی این قطعنامه، برخی سناتورها درخواست اصلاحاتی را ارائه دادند که یکی از آنها، موضوع حمله ایران به عین الاسد و لاپوشانی دولت آمریکا از میزان خسارات و تلفات وارده به نیروهای آمریکایی است.

بر اساس این بند، اعضای مجلس سنا تائید کردند که برخلاف گزارش های اولیه در خصوص صدمه ندیدن هیچ کس در جریان حمله تلافی جویانه ایران به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق، بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای ارتش آمریکا دچار آسیب مغزی شده اند.

همچنین سناتورها با ۶۴ رای موافق و ۳۵ رای مخالف، بند پیشنهادی تد کروز سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و هوادار ترامپ برای اضافه کردن به طرح محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور در قبال ایران را تصویب کردند.

سنا با ۹۹ رای موافق و بدون مخالف، به بند الحاقی سناتور رید رای مثبت داد و با ۹۳ رای موافق و ۳ رای مخالف به بند پیشنهادی سناتور ریچ هم موافقت کرد.بر اساس این بند،ترامپ در زمینه اقدام برای دفاع از آمریکا، قلمروهای آن ، دارایی ها، شهروندان، نیروهای نظامی و دیپلمات ها در مقابل حملات احتمالی بر اساس قانون اساسی مسئول است.

انتهای پیام