آمریکا معافیت ۴۵ روزه عراق از واردات انرژی ایران را تمدید کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز،آمریکا معافیتی ۴۵ روزه صادر کرد که به عراق اجازه می‌دهد با وجود تحریم‌های واشنگتن علیه انرژی ایران به خرید گاز و برق ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، این ششمین دور معافیتی است که آمریکا از زمان وضع تحریم علیه صنعت انرژی ایران در نوامبر سال ۲۰۱۸ برای عراق صادر کرده است. پس از نخستین دور معافیت که ۴۵ روزه بود، وزارت‌خارجه آمریکا دو معافیت ۹۰ روزه و دو معافیت ۱۲۰ روزه در ژوئن و اکتبر سال گذشته صادر کرده بود.

پیش از این آمریکا از عراق خواسته بود نشان دهد که وابستگی به واردات گاز و برق ایران را کاهش می‌دهد و با شرکت‌های آمریکایی قرارداد ببندد.این بار هم وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد این معافیت که شرایط دشواری را تعیین کرده است، تضمین می‌کند که عراق قادر خواهد بود نیازهای انرژی کوتاه‌مدت را تامین کرده و برای کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران گام برمی‌دارد.

تحلیلگران پیش‎‌بینی کرده بودند آمریکا ممکن است در واکنش به رای مجلس  عراق برای خروج نیروهای آمریکایی که در واکنش به اقدام تروریستی هوایی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی صورت گرفت، معافیت عراق برای واردات برق و گاز از ایران را تمدید نکند و اجازه دهد این معافیت در هفته جاری منقضی شود.  این رای باعث شده بود ترامپ عراق را به تحریم تهدید کند.

انتهای پیام