فولادمبارکه خط هوایی تاسیس می‌کند / وضعیت تولید و صادرات و مصرف آب

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا عظیمیان طی نشستی خبری در جمع خبرنگاران گفت: بیشتر استان‌ها دارای خط هوایی مخصوص به خود هستند و در سال‌های گذشته وزیر راه و شهرسازی، استاندار و نمایندگان اصفهان نیز درخواستی در این زمینه از رئیس‌جمهور داشتند که مورد موافقت قرار گرفت.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه این نیاز را با مسئولیت اجرایی و سرمایه‌گذاری در سال آینده اجرایی می‌کند. درخواست "فولاد" برای راه‌اندازی خط هوایی در اصفهان در سامانه سازمان هواپیمایی ثبت می‌شود و پس از تصویب این موضوع توسط شورای عالی هواپیمایی نسبت به تامین هواپیما و کارکنان خط هوایی اقدام می‌کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصفهان در تاسیس خط هوایی در ایران عقب‌افتاده بود، تاکید کرد: هدف از تاسیس این خط هوایی، سودآوری و منافع مالی نیست بلکه کمک به توسعه زیربنایی استان است. فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در منطقه خاورمیانه و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در سال است، ارزش فعلی فولاد مبارکه ۸۴ هزار میلیارد تومان است و یک درصد از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت مربوط به این شرکت است. همچنین ۸۰ درصد ساخت داخل را داریم که هزار کارخانه بصورت مستقیم و ۳ هزار کارخانه غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند.

مشتریان فولاد مبارکه و ظرفیت تولید

عظیمیان ادامه داد: برخلاف ذوب‌آهن مشتریان فولاد مبارکه تنها تولیدکنندگان و صنعتگران هستند و شخص نیست. در مجموع ۳هلدینگ و بیش از ۱۰۰ شرکت با سهام متفاوت با گروه فولاد مبارکه در ارتباط هستند. این شرکت ۲. ۷ میلیون تن در سال ظرفیت دارد و شرکت‌های تابعه نیز از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستند. بسیاری از واحد‌های تولیدی در صنعت در ظرفیت اسمی و تولید داخلی تفاوت ندارند اما فولاد مبارکه بالاتر از ظرفیت اسمی تولید دارد.

وی عنوان کرد: فولاد مبارکه ۱۱.۲ هزار شغل ایجاد کرده و طرح‌های توسعه خوبی ازجمله کنسانتره و سنگ‌آهن در نظر دارد تا تکمیل زنجیره الکترود در سال‌های آینده انجام شود. تولید فولاد مبارکه روند صعودی مناسبی داشته و از آغاز تا به امروز ۲۰ میلیون تن فولاد صادر کرده و ۸ میلیارد دلار ارزآوری برای ایران داشته است.

افزایش ۲۰ درصدی صادرات

عظیمیان تصریح کرد: صادرات این گروه ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و بازار مصرف نیز از جمله پروفیل، نفت و گاز و ... است. برداشت آب فولاد مبارکه با کاهش چشم‌گیری مواجه بوده در حالی که برداشت از زاینده‌رود یک درصد رودخانه است و کمترین میزان مصرف آب در بین کارخانه‌های فولادی در جهان را دارا است بطوری که آب را بصورت مرتب بازگردانی می کند که با این کار‌ها باصرفه جویی ۸۴ درصدی مصرف مواجه بوده‌است. ۹ شهر اطراف را در زمینه سیستم فاضلاب تامین کرده‌ایم که بصورت متمرکز در فولاد مبارکه انجام‌شده است.

اجرای نورد گرم ۲ سبب توازن تامین مواد اولیه

وی گفت: ۱۱۷ میلیون تن فولاد خام از زمان راه‌اندازی در این شرکت تولید شده است. در معاونت فروش ۶۴۵۴ هزار تن محصولات فولادی از ابتدای سال با رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل تحویل‌شده و به دنبال این هستیم که نیاز بازار را تامین کنیم. ۸۰ درصد قطعات در این گروه بومی‌سازی شده است. در بحث تامین سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله باکیفیت موردنیاز دارای مشکل هستیم و اجرای نورد گرم ۲ شرکت را متوازن می‌کند. همچنین گسترش زمینه حمل‌ونقل ریلی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: تولید در این شرکت بیش از مصرف است و این اشکال عدم مدیریت بازار توسط دستگاه‌های ذی‌ربط است. جهت همکار‌ی با شرکت‌های چینی برای واحد نورد گرم ۲ و به خطر افتادن منافع برخی در این راه دچار مشکل شده‌ایم و طبق قانون بیش از نیمی از این پروژه داخلی‌سازی شده است. اعتبار این پروژه حدود ۴۶۰ میلیون یورو است که ۲۴۰ میلیون یورو مربوط به خارج و ۲۲۰ میلیون داخلی است که در این قرارداد بخشی از پرداخت از محل محصولات است. فولاد مبارکه ۳۸۸۰ قطعه بومی‌سازی کرده و نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان در این زمینه صرفه‌جویی شده که این حرکت در ۳۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است.

شرکت طرف قرارداد برای طرح نورد گرم ۲

عظیمیان ادامه داد: شرکت طرف قرارداد فولاد مبارکه برای نورد گرم ۲ از چهار شرکت برتر فولادسازی چین است که جلسات بسیار فشرده‌ای در این بخش انجام‌ شده است. فولاد مبارکه ۸.۶ هزار میلیارد تومان پول در اختیار مردم دارد و ۱۰ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی با بهره ۲۳ درصد وام گرفته‌ به این معنی که تولیدکنندگان ورق را خریداری می‌کنند و پس از کار و فروش به شرکت برمی‌گردانند.

وی عنوان کرد: سامانه دوم آبرسانی یک نیاز برای اصفهان است و باعث می‌شود حیات مردم تامین شود که فولاد مبارکه مشارکت ۱۵۰ میلیارد تومانی در این زمینه انجام داده است. کاهش بارش‌ها و کمبود آب و مشکلات در بالادست باعث شده در زمینه آب دچار مشکل شویم. مذاکرات و توافقاتی با کشور‌ های اروپایی شده که با خرید دستگاه‌هایی مصرف آب را بهینه کنیم. با دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز علمی فناوری هم در تعامل هستیم تا پروژه‌ها را به‌ خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام