وضعیت مثبت - منفی - مثبت امروز بورس و پیش بنی ادامه رشد قیمت سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاخص بورس در اولین روز هفته ابتدا با رشد بیش از 6 هزار واحدی روبرو شد اما بعد از ساعتی با کاهش قیمت سهام برخی شرکت های بزرگ ، حدود 5 هزار واحد از این رشد را از دست داد و آخر وقت هم با بهبود اوضاع با افزایش دو هزار و 908 واحدی روبرو شد.

براساس این گزارش، در این رابطه شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر ( اماکو) اعلام کرد: در بازار امروز دو گروه لیدر بانکی و خودرویی به دلیل افزایش عرضه ها در محدوده منفی قیمتی داد وستد شدند و در عوض گروه های پالایشی و کالا محور با اقبال خوبی همراه بودند. شاخص که در ساعت ابتدایی رشدی 6000 واحدی را به ثبت رسانده بود با عقب نشینی 3000 واحدی در نهایت با 2900 واحد افزایش به 461 هزار واحد رسید. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ترتیب 3900 و 3400 میلیارد تومان بود.

گروه خودرو که در یک ماه اخیر رشد مناسبی را در اکثر نمادها به ثبت رسانده چند روزی است در مرحله اصلاح بسر می برد و امروز نیز با صف فروش "خودرو و خساپا" به کار خود پایان داد. بیشتر نمادهای این گروه و همچنین شاخص خودرو در نقطه حمایتی قرار دارد و به نظر می رسد پس از استراحتی کوتاه مجددا به مدار صعودی باز گردنند. افزایش سرمایه کمتر از حد انتظار ایران خودرو و سایپا یکی از دلایل اصلاح قیمت ها است.

در خبرها در خصوص شمش فولاد شواهد حاکی از تغییر جهت بازار قراضه آهن و افزایش قیمت این کالا و متعاقب آن پیشنهاد سطوح بالاتری از نرخ شمش در بازار منطقه بوده است. به گفته وزیر خارجه هم در صورتی که اروپا به تعهدات عمل کند ایران نیز از روند کاهش تعهدات نسبت به توافق هسته ای دست خواهد کشید.

همچنین به گزارش آزانس بین المللی انرژی پیش بینی تقاضای نفت برای سال 2020 کاهش یافته است. همچنین  جلسه شش  روزه مسئولان FATF فردا ۱۶ فوریه با حضور بیش از ۸۰۰ نماینده از ۲۰۵ کشور و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول در پاریس برگزار می‌شود.

در بازارهای جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز گذشته با 98 سنت معادل 1.74 درصد افزایش به 57 دلار و 32 سنت رسید. سرمایه گذاران امیدوارند تبعات اقتصادی ویروس کرونا مدت زیادی تداوم نداشته باشد و بانک مرکزی چین اقدامات بیشتری را برای مهار تبعات منفی ویروس به کار بندد اما قیمت نفت دیروز جمعه با رشد بیش از یک درصدی مواجه شد و اولین رشد هفتگی از اوایل ماه ژانویه را تجربه کرد. همچنین امید به توافق روسیه برای کاهش بیشتربیشتر تولیدات نفت اوپک پلاس از دلایل دیگر رشد قیمت ها بود.

در بازار ارز هم دلار نرخ دلار نیمایی رشد مناسبی کرده و به 13 هزار تومان نزدیک شده است. این در حالی است که دلار در بازار آزاد از 14 هزارتومان عبور کرده و 14100 تومان داد وستد شد. سکه نیز در محدوده 5 میلیون و 120 هزارتومان معامله شد.

با این اوصاف برای روزهای آینده بورس با توجه به ارزش معاملات بالا ، همچنان انتظار رشد قیمت ها در گروه های کالا محور و برخی تک سهم ها وجود دارد . البته سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند از ورود به سهامی که اخیرا رشد زیادی داشته اند بپرهیزند و با اختصاص بخشی از سبد به سهم های بنیادی و کم ریسک تر از ریسک سبد بکاهند.

انتهای پیام