درصد عرضه های اولیه بیشتر شد/ فروش تعهدی فقط با پنج نماد/ شرکت جدید بعدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صحرائی با اعلام عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت پدیده شیمی قرن  در چهارشنبه این هفته گفت: باتوجه به افزایش کدهای معاملاتی و درخواست فعالان بازار برای تخصیص درصد بیشتر در عرضه های اولیه، ۲۰ درصد سهام شرکت‌های کوچک در دو بازار و ۲ درصد مازاد بر عرضه عمومی به صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: پس از شرکت پدیده شیمی قرن، سرمایه گذاری کوثر به محض آمادگی و واجد شرایط شدن در نوبت عرضه اولیه قرار دارد. شستا نیز مشروط پذیرفته شده و در حال طی کردن مراحل باقی مانده اخذ مجوز نهایی و عرضه اولیه است. وضعیت بورس به مولفه های زیادی بستگی دارد، نوسانات نرخ کامودیتی ها در جهان و رشد اقتصاد جهانی از جمله این عوامل هستند ولی مردم در شرایط کنونی به درستی بورس را به عنوان بهترین گزینه برگزیده اند چون رمایه‌گذاری در دیگر بازارها به سبب برخی محدودیت‌ها، نقدشوندگی پایین و عدم شفافیت به صرفه نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: بورس شفاف ترین بخش اقتصاد است و با توجه به زیرساخت‌های الکترونیکی که طی ده سال اخیر ایجاد شده، امکان دسترسی آنلاین مردم به اطلاعات و معاملات فراهم آمده است.شخصی که امروز کد معاملاتی گرفته با فردی که سی سال در بازار فعالیت داشته تفاوتی ندارد، طعم این عدالت را مردم در عرضه های اولیه می چشند که همه از شرایط یکسانی برخوردارند و مجموعه این عوامل بازار را برای مردم جذاب کرده است.

صحرائی درخصوص فروش تعهدی هم توضیح داد: این معاملات محدود و تنها در پنج نماد در بورس تهران شروع می‌شود و ساز و کارهای کنترلی آن پیش‌بینی شده که بر این اساس در حد ۰.۵ درصد نسبت به آخرین قیمت، امکان فروش تعهدی وجود دارد. چنانچه شاخص (کل و هم وزن) بیش از ۱.۵ درصد افت داشته باشند، عملیات فروش تعهدی متوقف می‌شود . ضمن آنکه سهامداران عمده شرکت‌ها اجازه فروش تعهدی در همان نماد را نخواهند داشت.

انتهای پیام