روایت روحانی از مذاکره با آمریکا و عربستان، نقدینگی، استعفا ، FATF ، برجام و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، حسن روحانی روز گذشته در چهاردهمین نشست خبری‌ از تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات رقابتی پیش رو روایت کرد و به نوعی به نامه‌نگاری‌ها و جلساتی که تاکنون برای برگزاری انتخابات آینده مجلس انجام داده است، پرداخت. او همچنین گفت که مطالبی که در برخی سخنرانی‌ها بیان می‌کند به دلیل آن است که اقدامات قبلی وی موثر واقع نشده است.

وی افزود: سه گزینه انتخاب مطلوب، انتخاب محدود و بدون انتخاب پیش‌روی مردم قرار دارد و بهتراست به جای قهر با انتخابات گزینه انتخاب محدود را انتخاب کنند.در خصوص ماجرای طرح استعفا مقام معظم رهبری به شدت مخالفت کرده است. استعفا معنا ندارد و تا پایان دولت ثابت قدم خواهیم ایستاد.

روحانی در پاسخ به ادعای یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وی گفته در ایران انتخابات نداریم گفت:  هرگز انتخابات را زیر سوال نبرده و نخواهم برد چراکه رکن مهم کشور بوده و مشروعیت مقامات از لحاظ حقوقی و اجتماعی با رای مردم است. نباید اجازه داد انتخابات تبدیل به انتصابات شود نه اینکه الان انتصابات است و انتخابات نیست. اگر انتخابات نیست پس چرا  این همه اصرار می‌کنم که شرکت کنید. چرا این همه خواهش می‌کنم از نظارت، از شورای محترم نگهبان که یک مقدار سخت‌گیری را کمتر کنید تا بیشتر بیایند و رقابت بهتر شود. اگر انتصابات بود که این همه اصرار و التماس نیاز نبود.

درباره فهرست انتخاباتی منتشر شده موسوم به یاران روحانی با صراحت عرض می کنم دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد و هیچ فهرستی به نام  دولت و روحانی نداریم.

شبهات سانحه هواپیمای اوکراینی

درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی باید تلاش کنیم اعتماد را به مردم برگردانیم. حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد آن زمان در دولت بودیم. آنچه وزیر راه مطرح کردحاکی از یک اشتباه سهوی بود. بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت موضوع اصلی حمله به عین الاسد بود ولی در حاشیه آن این موضوع را نیز بررسی کردیم.

در آنجا بحث هواپیما بحث اصلی نبود در آن جلسه هم مساله حادثه بود، آن شب من با رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کردم لحنش متفاوت بود و اشاراتی به موضوع خطا داشت، شب با وزیر راه صحبت کردم او باز هم می‌گفت که سانحه بوده است چون پدافند هوایی کشور می‌گفت شلیکی از سوی ایران صورت نگرفته است.

روحانی افزود: پنج شنبه شبهات بیشتر شد. پنج‌شنبه شب که با ستاد کل نیروهای مسلح صحبت کردم این احتمال قوی بود که خطایی در پدافند صورت گرفته است به آنان گفتم اگر به این نتیجه رسیدید اعلام رسمی کنید. گفتند که ما شبهاتی داریم و باید در دبیرخانه شورای امنیت بررسی کنیم. قبل از ظهر جمعه در شورای عالی امنیت ملی جلسه داشتند و بعدازظهر گفتند که خطای انسانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به آنان گفتم اگر این چنین است این موضوع را اعلام کنید که گفتند در حال نوشتن بیانیه هستیم. ساعت ۵ عصر جمعه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به من اعلام کرد که به‌طور قطعی خطا انجام شده است. گفتند که جلسه شورای عالی امنیت تشکیل شود که ما جمعه شب آن را تشکیل دادیم و در آنجا بیانیه ستاد کل را آماده کرده بودند در جلسه مطرح شد و قرار شد تصمیم کلی اعلام شود و مسوولیت را بپذیرند.

رئیس‌جمهور اعلام کرد: اصرار داشتم همان شب اعلام شود و تعجب کردم که چرا صبح اعلام شد. می‌شد چند ساعتی زودتر این خبر را اعلام کرد ولی به‌طور طبیعی این خبر آن قدر عجیب و غریب بود که یک سیستم پدافندی تصمیمی گرفته آن هم بدون هماهنگی که آدم باورش نمی‌شد. کل ماجرا این بود و ما مسیر را دنبال می‌کنیم. در حال گفت گو با اوکراینی‌ها هستیم و امیدواریم مسائل حل و فصل شود.

روحانی ادامه داد: اینکه به جای پنج‌شنبه غروب، شنبه اعلام شد ولی به نظر من تعمدی در کار نبود به اعتماد مردم لطمه زد. او با تقدیر از اقدام سپاه پاسداران در پذیرش اشتباه و هم در پاسخ سریع و قاطع به آمریکا در پاسخ به شهادت سردار سلیمانی گفت: مقامات سپاه پاسداران در نخستین فرصت ممکن از مردم عذرخواهی کردند و به مردم اعتماد دادند که کاری خواهند کرد که چنین اشتباهی هیچ وقت در تاریخ ایران رخ ندهد.

در کلیر کردن آسمان دولت مسوول نیست

وی در پاسخ به این سوال که چرا کلیر شدن آسمان انجام نشد و این مسوولیت به عهده چه کسانی بود، گفت: آسمان ما باز است و همه هواپیماها رفت و آمد می‌کنند. در دو شرایط باید آسمان بسته شود که این مساله را دو نهاد هواشناسی و نیروهای مسلح اعلام می‌کنند. روحانی افزود: این موضوع را هواپیمایی اعلام می‌کند ولی اینکه چه کسانی باید به آنان بگویند این دو نهاد هستند که باید اطلاع دهند. دولت در زمینه کلیر کردن و مسائل امنیتی مسوولیتی ندارد و این موضوع به عهده نیروهای مسلح است.

گرفتاری لوایح FATF در پیچ و خم مجمع

روحانی درباره وضعیت دو لایحه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام و احتمال ورود ایران به لیست سیاه FATF گفت: دعای ما این است که مجلس آینده که تشکیل می‌شود، مجلس و دولت با هماهنگی بیشتری باهم کار کنند. جای تاسف است که لوایح متعددی را ما به مجلس دادیم و برخی در آنجا مورد بررسی قرار نگرفت.

وی گفت: دو لایحه پالرمو و CFT را دولت و مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان هم تقریبا در یک مورد که مساله مهمی نبود و حل و فصل شد و در موردی هم می‌توانست با مجلس تفاهم و حل شود نظر داد. متاسفانه با روال معمولی که می‌شناختیم این لایحه به مجمع نرفت. روال معمول این است که مجمع در مورد مصلحت بین مجلس و شورای نگهبان داوری کند.

روحانی با انتقاد از روندی که اخیرا مرسوم شده مبنی بر اینکه گروهی در مجمع به‌عنوان هیات عالی نظارت مجمع بگویند لایحه‌ای که دولت فرستاده یا حتی مجلس تصویب کرده با سیاست‌های کلی نمی‌خواند، گفت: الان بعضی موارد را مجمع می‌گوید نه، شورای نگهبان می‌گوید من قبول دارم، مجلس می‌گوید من قبول دارم مجمع می‌گوید نه اینجای آن با سیاست کلی که من قبلا تصویب کردم در منافات است. به هر حال به این صورت درآمده است و این دو لایحه گرفتار این روند شده است.

بالاترین مقام اجرایی کشور ادامه داد: از آن چیزی که امروز پیش آمده است متاسفم. دیگر از توان دولت خارج است و آنقدر در این زمینه ما مکاتبه کردیم،‌ نامه نوشتیم، حضورا چند بار خدمت رهبر معظم انقلاب صحبت کردم ایشان صریحا به من فرمودند من نسبت به لوایح دولت نظر مخالفی ندارم و بنابراین لوایحی که دولت تهیه کرده رهبری با آن مخالف نبوده و گفته من نظر مخالف ندارم. ولی در مجمع در این پیچ و خم گرفتار شده است.

روحانی افزود: اما اینکه گروه ویژه اقدام مالی چه نظری خواهد داد و چه مشکلاتی پیش می‌آید، ما امیدواریم و همه تلاشمان را انجام می‌دهیم که ما به لیست سیاه برنگردیم. اگر هم چنین باشد باز دولت تلاش خودش را ادامه خواهد داد. ما در لیست سیاه بودیم، دولت یازدهم بود که از لیست سیاه درآورد؛ یعنی ما کاری کردیم که از لیست سیاه درآمدیم و آوردیم به تعلیق که حل شود و به سمت حل نهایی می‌رفتیم. متاسفانه باز داریم برمی‌گردیم که البته امیدواریم برنگردیم. البته اگر برگشتیم باز تمام توانمان را برای حل و فصل مساله به کار می‌گیریم.

وی ادامه داد: همچنین در شرایط امروز ما روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که بگوییم مشکلی برای ما پیش می‌آید اما برای آینده بسیار مهم است. شرایط بانکی که همیشه این‌طور نمی‌ماند و باید از آن عبور کنیم. وقتی از آن عبور می‌کنیم خیلی مهم است چرا که مساله FATF مساله یک کشور و دو کشور نیست و تقریبا همه کشورهای دنیا قبول کرده‌اند.

تعلیق ساز و کارماشه

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره فعال شدن مکانیزم ماشه توسط طرف‌های اروپایی برجام و احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل طی چند هفته آینده گفت: ظرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی‌افتد.  وی افزود: سه کشور اروپایی بر مبنای بند ۳۶ برجام به دنبال روند ماشه رفتند. بعد ما استدلال کردیم روندی که شما انتخاب کردید با بند ۳۶ در برجام نمی‌خواند. آقای بورل که به تهران آمدند، من به‌طور مفصل برای ایشان توضیح دادم که چرا از لحاظ حقوقی شما نمی‌توانید از این ماده استفاده کنید.

ماجرای گرانی بنزین

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به موضوع افزایش قیمت بنزین گفت: در آبان، غروب جمعه یک علامت غلط داده شد؛ یعنی صبح جمعه که بنزین با نرخ جدید به مردم اعلام شد و مردم خرید و فروش را انجام می‌دادند هیچ مشکلی وجود نداشت.

غروب جمعه، حرکت‌هایی در فضای مجازی شروع شد و علامت آن این بود که در زمینه افزایش قیمت بنزین، توافق همگانی نیست. روحانی ادامه داد: موضوع گرانی بنزین را اختلافی اعلام و یک شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند و بعضی از مردم فکر کردند که این موضوع مخالف و موافق دارد و حتی بعضی‌ها گفتند با طرح دو فوریتی، یکشنبه آن را برمی‌گردانیم و این موضوعات، ذهن مردم را مغشوش کرد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت به اعتراض مردم گوش نمی‌کند، گفت: این سوال درست نیست. مردم ولی نعمت ما هستند. اگر گرانی بنزین باعث اعتراضات شد، چرا همان صبح جمعه که گران شد خبری نبود؟ در موضوع بنزین، دولت یک ریال برای مخارج خود استفاده نمی‌کند. کل اضافه درآمد بنزین به ۶۰ میلیون نفر داده می‌شود. آمار تورم ما در چند ماه پیش ۵۲ درصد بوده و امروز ۲۶ درصد است. تورم ۱۲ ماهه ما ۳۸ درصد شده است. مردم و دولت این کار را کرده‌اند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره آنچه ناکارآمدی دولت خوانده شد هم گفت: ناکارآمدی یعنی چه؟ در شرایط تحریم، کار این دولت را با دولت‌های دیگر مقایسه کنید. اینکه تولید گاز ما به ۶۲۰ میلیون مترمکعب امسال به یک میلیارد متر مکعب می‌رسد، کارآمدی نیست؟ در همه بخش‌ها کلمه «ناکارآمدی» که دوستان رقیب ما به کار می‌برند، درست نیست. در شرایط فشار بین‌المللی، آنها باید ما را یاری کنند.

آمار کشته شدگان آبان

روحانی در پاسخ به سوال درباره ابهامات تعداد کشته‌شدگان آبان گفت: در این حادثه رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند که این اعداد کاملا نادرست است. از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه آنهایی که از نیروهای خودی و بسیجی و انتظامی یا مردم عادی هستند یا عابری که در حال عبور بوده است که کشته شدند کاملا مشخص شود و آنهایی که به یک مرکز نظامی تهاجم کردند آنها تفکیک شده و به مردم اعلام شود.

اینکه چند نفر کشته شدند آمار آن در اختیار پزشکی قانونی کشور است، اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است، که قاعدتا در این مدت[باید] روشن باشد،آنها می‌توانند این مساله را اعلام کنند و مشکلی نیست. ولی آمار واقعی آنچه تاکنون اطلاع داریم و اعلام شده با آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله خیلی زیادی دارد.

با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

به‌رغم اینکه شرایط از سال گذشته سخت‌تر است اما همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت‌سر گذاشتیم، بی‌تردید آمریکایی‌ها امروز به این نتیجه رسیده‌اند مسیری که انتخاب کردند با محاسبه غلط بوده و نسبت به مردم ایران تاثیرگذار نخواهد بود. روحانی ادامه داد: این تحریم‌ها بی‌ثمر خواهد بود. ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت و آنچه آنها فکر می‌کنند که با فشار حداکثری می‌توانند در حال ضعف ما را پای میز مذاکره ببرند، چنین چیزی امکان ندارد.

مشکل غیرقابل حل با عربستان نداریم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر امورخارجه ایران در مونیخ گفته‌ که پیام‌هایی از سوی عربستان ارسال شده که ایران به آنها پاسخ مثبت داده است اما بعد از آن وزیر امورخارجه عربستان این موضوع را تکذیب کرد، مضمون این پیام‌ها چه بوده است، گفت: همواره دولت‌هایی بودند که پیام‌هایی را برای ما می‌آوردند.

در ابتدا نخست‌وزیر سابق پاکستان برای این موضوع به ایران آمد و بعد هم کشورهای دیگر به ایران آمدند. همین اواخر نیز دولت پاکستان در این زمینه فعال بود. دولت عراق نیز در این زمینه فعال بوده است. دولت‌های دیگری نیز در این زمینه فعال بودند، دولت‌های اروپایی نیز پیام‌هایی را برای ما آوردند. همواره پاسخ ما این بوده که ما یک مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم و هر زمانی که عربستان آماده باشد، مسائلی که میان دو کشور است، قابل گفت‌وگوست. او تاکید کرد: البته اگر عربستان دست از تجاوز در یمن بردارد، شرایط برای گفت ‌وگو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود و یکی از مسائل بسیار مهم، مساله یمن است.

افزایش نقدینگی تا ۲۵درصد طبیعی است

روحانی درباره کنترل نقدینگی گفت: به‌طور متوسط نقدینگی در ۵۰ سال، ۵ درصد است. بانک مرکزی اعلام کرده نقدینگی ۲۸درصد است که بر مبنای بدی نیست. الان بانک مرکزی می‌گوید بر مبنای افزایش ذخایر بانک مرکزی نقدینگی بالا رفته است. بد هم نیست. این ۳درصد این شکلی به وجود آمده است. 

وی ادامه داد: نقدینگی را یا بدهی دولت ایجاد می‌کند یا با برداشت بانک‌ها ایجاد می‌شود. نقدینگی به‌طور طبیعی بالا می‌رود. در حدی تا ۲۵درصد هم طبیعی است. الان بله، نقدینگی کمی بالا رفته اما دلیل بدی ندارد. اصل صحبت درست است که باید به کنترل نقدینگی توجه کرد.

انتهای پیام