یک کارمند برای خرید پراید ۶۵ میلیونی باید ۱۸ ماه صبر کند / تنها راه حل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی دادفر در خصوص واردات خودروهای ارزان قیمت خارجی به ایرنا گفت: سال‌های گذشته تعرفه‌گذاری بر خودروهای وارداتی، با هدف تنظیم و کنترل بازار و حمایت از صنایع داخلی انجام می شد، اما این روزها تعرفه ها آنقدر غیرمنطقی بالا رفته که به نظر می‌رسد موضوع به ممانعت از واردات تبدیل شده است.

وی افزود: وضع تعرفه حداقل ۵۵ درصدی در کنار بیش از ۳۰ درصد انواع عوارض شامل عوارض شماره‌گذاری، آموزش و پرورش، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه نگهداری گمرک، تعرفه استاندارد، محیط زیست، اسقاط خودرو و غیره، یعنی اینکه یک خودروی ۱۰ هزار دلاری حداقل با افزایش هزینه هشت هزار دلاری روبرو خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: خودروی کمتر از ۱۰ هزار دلار قیمت در جهان کم نیست اما ۱۰ خودروی نخست این فهرست از استانداردهای ۵۴ گانه برخوردارند و نمی توانند استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را که تلفیقی از استانداردهای اروپا، آمریکا، روسیه و غیره است زا پشت سر گذارند و واردات خودروهایی که بتوانند همه این استانداردها را بگذرانند، بسیار گران تمام خواهد شد.

دادفر اضافه کرد: پراید به عنوان ارزان ترین خودرو محسوب می شود که حدود ۶۵ میلیون تومان قیمت دارد و با احتساب حقوق ماهانه چهار میلیون تومانی یک کارمند و به شرط هزینه نکردن آن حدود ۱۸ ماه برای خرید این خودرو زمان لازم است. در چنین فضایی، هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه دولت واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی سی را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار و کمتر را آزاد کرده و تعرفه‌های ورودی آنها را کاهش دهد.

وی افزود: دو سال گذشته با ممنوع شدن واردات خودروها از طرفی شاهد افزایش تعرفه‌ها، افزایش تعداد استانداردها، افزایش هزینه‌های اسقاط، سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای زیست محیطی و غیره بودیم و با احتساب افزایش نرخ ارز، موانع زیادی در کار ایجاد شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: وقتی یک خودروی ۱۰ هزار دلاری، بخواهد ۱۸ هزار دلار تمام شود، دیگر نمی‌توان برای تنظیم بازار داخلی به آن امید بست.چنانچه تعرفه واردات خودروهای خارجی تا ۱۰ درصد کاهش یابد در این صورت واردات خارجی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری می تواند رقیبی برای خودروهای داخلی باشد.

دادفر افزود:‌ حدود ۸۰ نوع خودروی خارجی در این محدوده قیمتی (خودروهای اقتصادی درون شهری) در جهان وجود دارد که ۲۰ نوع آنها توسط شرکت های صاحب نامی همچون تویوتا، سوزوکی، هوندا و کیا تولید می شود. فاصله قیمتی ۱۰ هزار دلاری خودروهای هیبریدی و برقی با نمونه های مشابه بنزینی،  کاهش تعرفه و راهکارهای یاد شده، نمی تواند تاثیر چندانی بر کاهش قیمت این خودروها و رقابت پذیر شدن آنها در مقایسه با خودروهای داخلی داشته باشد، مگر اینکه مسائلی همچون کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، آشنایی با فناوری های جدید و غیره را در درجه نخست اهمیت قرار گیرد.

انتهای پیام