افزایش قیمت سیمان به سال آینده موکول شد / دلایل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیف‌الله امیری درباره افزایش نرخ سیمان به ماین نیوز گفت: اردیبهشت سال جاری حدود ۳۷ درصد به نرخ سیمان افزوده شد. البته در آن زمان، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تقاضای افزایش ۱۰۰درصدی داشتند که با ۳۷درصد آن موافقت شد. به تازگی نیز از سوی انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تقاضای افزایش نرخ سیمان داده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه نرخ هر پاکت سیمان حدود ۱۳هزار تومان (حدود یک دلار) است، این صنف تقاضای افزایش سیمان را داده‌اند اما درحال‌حاضر با توجه به شرایط بازار تا پایان سال احتمال افزایش نرخ دوباره سیمان وجود ندارد و سال آینده وزارت صنعت درباره افزایش نرخ آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.در دو سال گذشته هزینه‌های تولید افزایش یافته اما بازار سیمان در رکود به‌ سر می‌برد و این موضوع سبب رقابت منفی شده بنابراین افزایش نرخ سیمان را باید به سال آینده موکل کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزارتخانه جلوی رقابت منفی سیمان را خواهد گرفت، ادامه داد: برخی شرکت های سیمانی با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ مصوب، سیمان را به فروش می‌رسانند که سبب رقابت منفی در بازار شده‌ است برای نمونه برخی شرکت ها از اصفهان سیمان را به نرخ ۱۱ تا ۱۲هزار تومان در تهران به فروش می‌رسانند البته وزارتخانه به شدت با این موضوع برخورد خواهد کرد.

امیری درخصوص اینکه آیا قیمت‌های مصوب سال جاری در سطح پایینی قرار داشت؟ توضیح داد: نرخ سیمان تا حدی پایین نگه داشته شده اما موضوع آن است که رقابت منفی وجود دارد و از سوی دیگر بیشتر شرکت های سیمانی، معدن در اختیار دارند و مواد معدنی آنها بصورت ارزان از داخل تامین می‌شود. در نهایت در شورای‌عالی معادن نیز تخفیف‌های هر ساله به آنها ارائه می‌شود. با توجه به تمام این موضوعات سال آینده موضوع افزایش نرخ سیمان را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام