جهش ۱۰۰۰ درصدی انتشار اوراق در ۴ سال و افزایش تامین مالی سال آینده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در نخستین همایش مالی ایران با اعلام افزایش هزار درصدی انتشار اوراق در بازار سرمایه و از حدود ١٤ هزار میلیارد تومان سال ٩٤ به ١٤٠ هزار میلیارد تومان گفت: تامین مالی اصلی ترین کارکرد بازار مالی همه کشورها است و نقش بازار سرمایه در این حوزه طی چند سال اخیر پررنگ‌تر شده است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده عزم و اراده بورس برای توسعه ابزار مالی و تنوع بخشی است اما همچنان در مقایسه با تسهیلات بانکی فاصله دارد. در این میان یکی استفاده از اسناد خزانه اسلامی رشد چشمگیری داشته و تاکنون حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان از این اوراق منتشر شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه سال ٩٢ اوراق صکوک اجاره با شرکت هواپیمایی ماهان شروع و درحال حاضر به سهام شرکت ها هم توسعه یافته دیگر از اوراق موجود را شامل اوراق منفعت ، مرابحه ، جعاله و سلف موازی معرفی کرد و گفت: عرضه اولیه و افزایش سرمایه هم از دیگر انواع تامین مالی و پوشش ریسک در بازار سرمایه است .

محمدی با اعلام اینکه فروش تعهدی هم از یکشنبه آینده با سهام ۵ شرکت در بورس تهران شروع می شود ادامه داد: دو سوم ارزش بورس های دنیا مربوط به اوراق بدهی و یک سوم هم سهام است اما در بورس ایران حجم بازار بدهی همچنان ناچیز است. در این میان سازمان بورس آماده انتشار اوراق بدون نیاز به ضمانت بانکی و مبتنی بر سهام است .

وی با اشاره به حضور ٦٢٣ شرکت در بورس و فرابورس و پرداخت مالیات 2.5 هزار میلیارد تومانی گفت: از برنامه های سال آینده ، افزایش سهم تامین مالی اقتصاد و بنگاه ها از طریق انتشار اوراق قابل توجه است .

انتهای پیام