احتمالات مثبت و منفی معاون وزیر اقتصاد از نتیجه جلسه FATF درباره ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی درباره تبعات عدم پیوستن به FATF به ایلنا گفت: عدم تصویب FATF برای کشور محدودیت ایجاد می‌کند و عملیات مالی رسمی را که در خارج توسط فعالان اقتصادی انجام می‌شود، تحت شعاع قرار می‌دهد. اما ‌در بخش غیررسمی که در قالب‌های پوششی انجام می‌شد به دلیل وجود سازو کاری متفاوت، نمی‌تواند اثرگذار باشد.

وی افزود: در صورت تصویب حضور ایران در فهرست سیاه FATF ،فعالیت‌های رسمی با ایران محدود خواهد شد که البته هنوز چنین مصوبه‌ای نیامده‌ است. وضعیت امیدوارانه این است که دوباره به ایران فرصت دهند اما احتمال تمدید بدون هیچ قید و شرطی بسیار کم است. همچنین احتمال می‌رود فرصت ایران را تمدید نکرده اما شرایط بازگشت را تعیین کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: این روزها مباحث FATF بازار را نگران کرده‌ ضمن اینکه جریان‌های ورود و خروج ارز هم در دوره‌های مختلف نوساناتی دارد که آن موضوع نیز در بازار تاثیرگذار است. میزان عرضه و تقاضا،‌ مسائل واقعی و مسائل روانی در بازار ارز موثر هستند و هر کدام می‌تواند عاملی برای نوسان باشند. هدف بانک مرکزی این است که ارز در بازار، نرخ با ثبات‌تری داشته باشد و حتی بتواند  نرخ را در سطوح کمتر هدایت کند.

دهقان دهنوی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر افشای اطلاعات صرافی‌ها برای نشان دادن تعهد به FATF گفت: این خبر از قول مقامات اسبق منتشر شد و صحت ندارد. اگر صرافی‌ها به صورت غیر رسمی اقدام به انتقال ارز می کردند در شبکه رسمی حضور نداشتند و نیازی به اعلام اطلاعات در این رابطه نیست.

انتهای پیام