بورس کالا تامین کننده ۵۰ هزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا ناصرپور در نخستین همایش مالی ایران در حوزه تامین مالی، ظرفیت ابزارهای مالی بورس کالا برای تامین مالی صنایع  و پروژه ها را تشریح کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان به کمک معاملات سلف تامین مالی صورت گرفته است.

وی افزود: در بازار سرمایه، تامین مالی به ویژه در حوزه کالاها بر عهده دو بورس کالا و بورس انرژی است. در بورس کالای ایران بخشی از معاملات به صورت فیزیکی و بخشی نیز در قالب معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا انجام می شود که معاملاتی همچون گواهی سپرده کالایی، صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا و اوراق سلف موازی استاندارد از جمله آنهااست.

این مقام مسئول ادامه داد: در معاملات فیزیکی که بخشی از معاملات بورس کالا و بورس انرژی را در بر می گیرد،عمده فعالیت به منظور ایجاد بستری شفاف برای کشف واقعی قیمت و معاملات کالاها به طور ویژه در حوزه کامودیتی ها صورت می گیرد و شرکت های عرضه کننده در این بخش اکثرا شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس هستند که به کمک این بازارها طی سالیان گذشته اقدام به فروش کالاها کرده اند. اما طی سال های اخیر نیاز به تامین  مالی در حوزه کالایی نیز برای این شرکت ها احساس شده است.

ناصرپور اضافه کرد: نیاز به تامین مالی شرکت ها در حوزه کالایی در حالی مطرح شد که در بورس کالا نیز برای آن ها راهکارهایی اندیشیده شد. به طوری که ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد و اوراق خرید دیِن کالایی دو ابزار مهم برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی در حوزه کالایی است که در بورس کالا قابلیت استفاده دارند.

وی افزود: سلف یک نوع معامله برای تامین مالی فروشنده هااست. یک کشاورز یا تولیدکننده به کمک معاملات سلف می تواند محصول را به نوعی پیش فروش کرده و سرمایه در گردش موردنیاز برای تولید آن را تامین کند. به طوری که تولیدکننده با دریافت وجه معامله در قرارداد سلف، امکان تولید و تحویل کالا در زمان سررسید به مشتری را پیدا می کند که این نوع معاملات حدود ۳۰ درصد ارزش معاملات بورس کالا در حوزه بازار فیزیکی را به خود اختصاص می دهد.

این معاون ادامه داد: سلف موازی استاندارد همان معاملات سلف به همراه بازار ثانویه است به طوری که خریدار می تواند اوراق کالای خریداری شده را قبل از سررسید در بازار معاملات ثانویه معامله کند. در واقع این ابزار یک نوع صکوک اسلامی بوده و از ابتدای فعالیت بورس کالا تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان تامین مالی در حوزه های کشاورزی، صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فراورده های نفتی به کمک این ابزار انجام شده است.

ناصر پور گفت: سازوکار معاملاتی اوراق خرید دیِن  معکوس اوراق سلف موازی استاندارد است و به خریدار کالا در تامین مالی کمک می کند و براساس آن، فروشنده کالا را به صورت اعتباری به خریدار می فروشد و اوراق خرید دیِن را با نرخ تنزیل در بازار ثانویه آن به سرمایه گذار می فروشد و به این ترتیب هم فروشنده پول خود را دریافت می کند و هم خریدار کالای موردنیاز را به صورت اعتباری خریده است.

وی افزود: صندوق های کالایی و صندوق های پروژه در بورس های کالایی ابزار نوین مالی هستند که می تواند در تامین مالی به صنایع کمک کند که تجربه استفاده از صندوق پروژه برای پروژه نیروگاهی مپنا در بورس انرژی یک نمونه تامین مالی از این طریق است و پیش بینی می شود این روند تامین مالی در آینده سرعت بگیرد.

انتهای پیام