اثر برگشت ایران به فهرست سیاه FATF و کرونا + پیش بینی سه صنعت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی بازار سهام اولین هفته اسفند را با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس و نگرانی های عمومی از ویروس کرونا در ایران و شاخص 478 هزار و 755 واحدی شروع می کند که کارگزاری آبان درباره شرایط گذشته و آینده اعلام کرد: در هفته گذشته، بازار همچنان مثبت بود و رشد های پی در پی شاخص کل ادامه داشت و رکوردهای جدیدی نیز به ثبت رسید.

در بازارهای جهانی ، نفت نسبتا وضعیتی بهتر داشت و فلزات همچنان کم رمق هستند. افزایش فشار بر اقتصاد امریکا با توجه به آمار منتشر شده، طلا را در کانون توجهات قرار داده و شاهد رشد فلز زرد تا بالاتر از سطح 1640 دلاری هستیم.

در بازار ارز ایران هم رشد نرخ دلار ادامه دارد و با خبر قرار گرفتن مجدد ایران در فهرست سیاه مراودات بانکی، رشد قیمت ارز رخ داد . تعلل زیاد در تصمیم گیری در رابطه با لوایح مربوطه ، بالاخره کارگروه FATF را نیز متقاعد کرد سردرگمی در این رابطه ادامه دارد و ایران مجددا پس از سال ها وارد فهرست سیاه شد تا چالش های پیش روی اقتصاد نیمه جان کشور باز هم بیشتر شود.

به نظر می رسد نقدینگی بازار سرمایه پس از دفع شدن شوک منفی کوتاه مدت این خبر ، مجددا وزن بیشتری به تبعات دلاری این رویداد بدهد و حتی این موضوع در نهایت به نفع بازار سرمایه تمام شود. هرچند تبعات بلندمدت چنین وقایعی به شدت منفی خواهد بود .

با این اوصاف در بازار سهام، گروه های بزرگ همچنان هدف ورود نقدینگی خواهند بود. رشد نرخ ارز نکته مثبتی برای این گروه ها است و به نظر می رسد حضور نقدینگی در بازار سهام، سرعت واکنش به تحولات بازار ارز را افزایش داده است.

خودرویی ها و بانکی ها احتمالا تاثیرات بیشتری از اخبار پایان هفته بگیرند. هر چند همچنان روند این گروه ها مثبت ارزیابی می شود .

محصولات دارویی از دیگر گروه های مورد توجه هفته قبل به نظر می رسد این هفته نیز وضعیتی مطلوب داشته باشند. در دیگر گروه ها نیز وضعیت تک سهم ها همچنان مثبت ارزیابی می شود .

شیوع کرونا ویروس در داخل کشور هم که البته موضوعی غیر قابل انتظار نیز نبود. با توجه به وسعت این ویروس می تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد و به نظر در سطوح فعلی نمی تواند تهدیدی جدی برای بازار سهام تلقی شود .

انتهای پیام