قیمت جالب محصولات سه خودروساز در صورت‌ های مالی ۱۰ ماهه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در صورت‌های مالی ۱۰ ماهه سال جاری متوسط قیمت فروش محصولات را اعلام کردند.

براین اساس، قیمت‌های اعلامی نشان می‌دهد فاصله‌ای بسیار زیاد میان نرخ کارخانه و بازار خودروها وجود دارد، موضوعی که از سیاست قیمت‌گذاری دستوری وزارت صنعت سرچشمه می‌گیرد. البته قیمت خودروهایی که بصورت فروش فوری عرضه شده‌اند بسیار بالاتر از نرخ‌های اعلامی در صورت‌های مالی آنها است.

در واقع به نظر می‌رسد آنچه به‌عنوان قیمت فروش در صورت‌های مالی شرکت‌های خودروساز آمده به پیش‌فروش‌های آنها مربوط می‌شود. خودروسازان تا قبل از تحریم صنعت خودرو در اواسط تابستان ۹۷ حدود یک میلیون دستگاه پیش فروش کرده بودند که با دستور وزارت صنعت مجبور به تحویل آنها با قیمت‌های قدیم (قیمت‌هایی بسیار پایین تر از بازار و حتی فروش فوری ها) شدند.

در بین سه خودروساز بزرگ، ایران خودرو انواع پژوها را با متوسط قیمت ۵۰.۶ میلیون تومان فروخته و قیمت متوسط سمند نیز کمی بیش از ۴۶.۱ میلیون تومان بوده است. این دو خودرو در بازار قیمت‌های بیش از ۱۲۰ میلیون تومان دارند. آبی‌های جاده مخصوص ۱۱۷ دستگاه سوزوکی گرندویتارا در ۱۰ ماهه سال جاری به فروش رسانده‌اند که آمار نشان می‌دهد خودرو موردنظر با قیمتی بالغ بر ۱۵۲.۸ میلیون تومان فروخته شده که گران ترین محصول این شرکت بوده و به دلیل تحریم و قطع ارسال قطعات دیگر مونتاژ نمی‌شود

دیگر محصول ایران خودرو به نام رانا نیز با متوسط قیمت ۵۰.۸ میلیون تومان به فروش رسیده و دنا هم بیش از ۶۶ میلیون تومان قیمت داشته است.در حال حاضر رانا در بازار قیمتی برابر با ۱۰۷ میلیون تومان دارد و دنا هم ۱۹۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر تندر-۹۰ که در بازار قیمتی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان دارد در صورت‌های مالی محصولی ۴۱.۳ میلیون تومانی معرفی شده است.

آبی‌های جاده مخصوص دو محصول چینی به نام هایما و دانگ فنگ را نیز مونتاژ می‌کنند که اولی قیمتی بالغ بر ۹۷.۷ میلیون تومان داشته و قیمت دانگ فنگ هم کمتر از ۴۲ میلیون تومان بوده است. در این بین برای خرید دانگ‌فنگ باید بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کرد و هایما نیز قیمتی بسیار بیشتر از آنچه در صورت‌های مالی آمده در بازار دارد. ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ را نیز با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروخته حال آنکه نرخ آن در بازار ۴۴۰ میلیون تومان است.

در بین محصولات سایپا نیز متوسط قیمت پراید بیش از ۲۸.۱ میلیون تومان بوده و تیبا هم بالغ بر ۳۴.۶ میلیون تومان به فروش رفته است. پراید در بازار حداقل ۶۳ میلیون تومان قیمت دارد و تیبا هم در مدل معمولی ۷۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سایپایی‌ها سراتو را که البته دیگر به مونتاژ نمی‌رسد با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان فروخته‌اند تا لقب گران ترین محصول فروخته شده خودروسازی ایران در ۱۰ ماهه نصیب آن شود. سراتو در بازار با قیمتی برابر با ۴۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دیگر محصول مونتاژی این شرکت به نام آریو نیز قیمتی بالغ بر ۵۹.۶ میلیون تومان داشته حال آنکه خرید آن از بازار ۱۷۳ میلیون تومان آب می‌خورد. چانگان نیز به‌ عنوان دیگر خودرو مونتاژی و چینی سایپا با قیمتی بالغ بر ۱۱۱.۶ میلیون تومان تحویل مشتریان شده که برای خرید آن در بازار باید ۲۵۹ میلیون تومان هزینه کرد.

صورت‌های مالی پارس خودرو نیز نشان می‌دهد محصولات گروه رنو بیش از ۴۷.۸ میلیون تومان قیمت داشته‌اند حال آنکه مثلا پارس تندر در بازار ۱۸۷ میلیون تومان و ساندرو استپ‌ وی هم ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

انتهای پیام