انتقاد کارگزار از جهت ورود نقدینگی به بورس و پیش بینی مثبت سال آینده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد کفاش پنجه شاهی مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام درباره شرایط بازار سهام به سنا گفت: روند معاملات و رفتار بازار در سال های ۹۶ و ۹۷ تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بود اما این روند در سال جاری با ورود بی سابقه سهامداران حقیقی تغییر و توجه عموم را به خود جلب کرد.

وی افزود: رفتار هیجانی سهامداران خرد ، ساز و کار بازار را در دست گرفته اما ورود حجم بالای نقدینگی منجر به کنترل رفتار آنها در معاملات شده است. در این میان بازارهای طلا، ارز، مسکن و خودرو با قوانین جدید با رکود و گرانی همراه شدند و برخی سرمایه گذاران این بازارها راهی بورس شدند اما از آنجایی که این بازار اصول حرفه ای نیاز دارد این دسته از سهامداران با هر رخداد تاثیرگذار بر فعالیت بازار، واکنش شدیدی نشان می دهند.

این کارگزار ادامه داد: البته ورود بی سابقه سهامداران خرد، نکته مثبتس هم دارد که مربوط به آشنایی با بازار سرمایه و برگزاری دوره های آموزشی در شهرهای مختلف است. طی چند سال گذشته برنامه های آموزشی زیادی برای آشنایی برگزار شده و به همین دلیل بورس به محلی برای رقابت سالم و بازدهی مناسب تبدیل شد. از همین رو به طور ناخودآگاه استقبال مردم از این بازار بیش از قبل شده است.

کفاش پنجه شاهی با انتقاد از سمت و سوی ورود نقدینگی به بازارسرمایه توضیح داد: عمده نقدینگی که وارد بازار شد به سمت بازار پایه و سهم شرکت های کوچک رفت و قیمت این گروه را چندین برابر کرد . از طرفی سهام بنیادی و بزرگ با استقبال کمتری روبرو شدند اما استقبال از بازار سرمایه به حدی مثبت و مهم بود که این موضوعات اهمیت چندانی ندارد.

وی افزود: چشم انداز سال آینده بورس نیز مثبت است و در صورت ادامه حمایت ، قطعا شکوفایی و رونقی رکوردشکن رخ خواهد داد . البته اگر سهام چندین شرکت بزرگ عرضه اولیه شود ، مقداری از عطش سرمایه گذاری کاسته می شود و توزیع پول بهتری رخ خواهد داد.

کفاش پنجه شاهی همه صنایع را پربازده دانست و توضیح داد: اکثر صنایع وضعیت مناسبی از نظر بازدهی دارند اما شرکت های کوچک ، عملکرد بهتری نسبت به دیگر شرکت های بنیادی داشتند. در این بین گروه بانکی با رشد نرخ سهم روبرو بود اما هنوز با ایده آل فاصله دارد.

انتهای پیام