نظر مدیرعامل بانک بورسی درباره تصمیمFATF /عدم تحقق دلار ۴۰ هزارتومانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید قاسمی مدیرعامل بانک بورسی پاسارگاد در پاسخ به این سوال که آیا قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF با توجه به تحریم ها و فشارهای آمریکا می تواند اثری در مبادلات تجاری و ارزی داشته باشد به تسنیم گفت: باتوجه به تحمیل محدودیت های تحریم بر اقتصاد ملی ، هر تصمیمی در FATF گرفته می شد بدتر از این نمی شد و ایجاد نگرانی های بیش از حد یا براساس عدم تسلط اظهار نظرکنندگان بر موضوع از نظر تخصصی است یا براساس مقاصد دیگری است که این افراد دارند.

وی افزود: به هر صورت از رئیس کل بانک مرکزی به خاطر اظهارات شفاف و صریح‌ در این خصوص قدردانی می شود. همتی هم گفته آنچه قرار بوده برای کشور محدودیت ایجاد کند با تحریم ها انجام شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: الان کدام بانک بزرگ یا بانک متوسط با ایران کار می کند؟ این تلاش هایی که اقتصاد ملی با هدایت بانک مرکزی انجام می دهد برای مقابله با تحریم ها همچنان در سطح وسیعی ادامه خواهد داشت و امیدواریم اتفاق بدی نیافتد.

قاسمی در خصوص وضعیت بازار ارز از رئیس کل بانک مرکزی به دلیل اعمال سیاست‌های صحیح ارزی قدردانی کرد و توضیح داد : کشوری هستیم با شرایط اقتصاد تحریمی ولی دارای دروازه های باز برای واردات هر چیزی با قیمت دلار به هر مقداری. وقتی جکوزی با دلار 140 هزار تومان وارد می شود!

پیش بینی های سازمان یافته برای دلار 40 هزار تومانی!

وی ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی برای اداره کشور به لحاظ تأمین و کنترل نرخ ارز و مدیریت تراز پرداخت ها ، تحت فشار زیادی است، گفت: سیاست های قبلی بانک مرکزی به این وضعیت دامن می زد . در آن مقطع هر چیزی را که وزارت صنعت ، مهر ارز رقابتی می زد در بانک مرکزی به ارز متقاضی تغییر پیدا می کرده است.

مدیرعامل "وپاسار" ضمن اشاره به تغییر ریاست بانک مرکزی از نیمه دوم سال 94 ادامه داد: از زمانی که رئیس کل بانک مرکزی با سیاست های جدید وارد این حوزه شد با دقت و حساسیت و با بحث مدیریت پولی بازار را مدیریت کرد . وقتی همتی رئیس کل بانک مرکزی شد دلار تا 19 هزار تومان بالا رفته بود و برخی پیش بینی دلار 40-50 هزار تومان را هم مطرح کرده بودند.

قاسمی تصریح کرد: این پیش بینی ها سازمان یافته بود. در حاضر در ثبات نسبی هستیم هرچند تا 13 و 12 هزار تومان و حتی کمتر از 12 هزار تومان هم قیمت دلار پایین آمد و الان در مرز 14 هزار تومان و این حدود است. باید قبول کنیم آنچه قبل از همتی در بانک مرکزی به ارث رسیده، شرایط بسیار بسیار ناهنجار و بهم ریخته بوده است.

وی با اشاره به سیاست های ارزی دوره قبلی مدیریت بانک مرکزی، گفت: حتی انسان شک می کند که چرا باید بانک مرکزی اینطور اداره می شده است؟ یکی از چهره های اقتصادی که مشاوره های ارزی و اقتصادی هم به دولت می داد به تازگی مدعی شده ثبات نرخ ارز بعد از آن افزایش شدید ارزی طبیعی است و بانک مرکزی کار خاصی انجام نداده است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد تصریح کرد: این فرد در توهمات سیر می کند و منشاء تمام سیاست های نا به سامانی  بوده که ارز براساس آنها در این قیمت ها شکل گرفته و طبیعی است که ثبات ارز را عادی جلوه دهد و هنرها و مدیریت بانک مرکزی را به این شکل به سایه ببرد.

قاسمی ادامه داد: حداقل دلار تا 19 هزار تومان بالا رفت و پیش بینی آقایان هم این بود که تا 40 هزار تومان هم افزایش داشته باشد. با ظرایف عجیبی این سیاست ها یکبار دولت هاشمی را فلج کرد و در جریان فلج کردن دولت فعلی بود که تدبیر رئیس جمهور برای تغییرات بانک مرکزی مانع شد.

ظرفیت کاهش قیمت ارز

وی تأکید کرد: به عنوان دانش آموخته اقتصاد از تلاش های بانک مرکزی در این مقطع باید قدردان باشیم اگر بقیه عوامل اقتصادی، نهادها و ارکان تصمیم گیر اقتصاد کشور با بانک مرکزی هماهنگ باشند و کمک کنند، قیمت ارز به راحتی قابل کاهش است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند بانک مرکزی فنر ارز را فشرده و احتمالاً بازهم این فنر رها و شاهد افزایش چشم گیر قیمت ارز خواهیم بود؟ گفت: اقتصاد ایران ظرفیت اینکه قیمت ارز کاهش پیدا کند را دارد.

قاسمی در پاسخ به این سئوال که قیمت ارز تا چقدر توان کاهش دارد؟ توضیح داد: میزان کاهش، بحث محاسباتی و سیاست ها است. سیاست ها می تواند میزان کاهش قیمت ارز را تنظیم کند اما قیمت ارز در حال حاضر در اقتصاد ایران زیاد است که ناشی از عوامل متعددی است که هنوز خارج از حیطه بانک مرکزی است. اگر بنا به سیاست هایی که بانک مرکزی فعلی اعتقاد دارد، عمل کنند قیمت ارز هم کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام