وضعیت بورس در روز نقره داغی سهامداران عجول/ پیش بینی شاخص۵۱۰ هزارتایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در روزی که سرمایه گذاران عجول و اکثرا" تازه وارد با اقدام به فروش با قیمت های ، ابتدا خوشحال اما با برگشت تمام عیار و به اصطلاح come back بازار و شاخص در نیمه دوم ، مانند دفعات قبل نقره داغ شدند ، شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) اعلام کرد: بازار امروز، شروعی منفی داشت و در همان دقایق ابتدایی شاهد شکل گیری صف های فروش بودیم اما با گذشت زمان و با تقویت طرف تقاضا در نهایت شاخص با رشدی 3111 واحدی از مرز 480  هزار واحد نیز گذشت و ارزش معاملات بورس و فرابورس به ترتیب 4300 و 2700 میلیارد تومان بود.

گروه خودرویی که دردو  هفته اخیر اصلاح نزدیک به 20 درصدی را تجربه کرده بود از محدوده حمایتی با افزایش تقاضا همراه شد و به نظر می رسد پس از این استراحت کوتاه مجددا به رشد ادامه خواهد داد. اکثر گروه فلزات اساسی در   صف خرید یا در محدوده مثبت قیمتی داد و ستد شدند و در گروه پتروشیمی نیز تقاضا بر عرضه برتری داشت.

در گروه بانکی شاهد عقب نشینی نمادهای بزرگ این گروه بودیم اما دو نماد "وملل و وپست" مورد اقبال بازار بودند. در کلیت بازار به دلیل ورود حجم نقدینگی زیاد ، اصلاح و ریزش قیمت ها نیز ادامه دار نخواهد بود و در طول تنها یک روز به پایان خواهد رسید .

دیروز ایران بالاخره وارد فهرست سیاه FATF شد و بیم آن می رفت که در بازار امروز با رفتارهای هیجانی شاهد ریزش قیمت ها باشیم اما با توجه به جریان وسیع نقدینگی و تقاضای مناسب که با توجه به انتظارات تورمی وجود دارد به سرعت نمادها با رشد قیمت همراه شدند و حتی بسیاری از آنها به صف خرید رسیدند.

در حوزه اخبار ، سنای آمریکا طرحی برای مشخص کردن نقشه‌راه مذاکرات جدید با ایران معرفی کرد و نمایندگان مجلس آمریکا با معرفی طرحی جدید به مشخص کردن نقشه‌راه مذاکرات جدید این کشور با ایران پرداخته‌اند. سنا گفته باید یکی از این دو راه انتخاب شود . بازگرداندن همه طرف‌ها به پایبندی کامل به تعهدات ذیل برجام و جلوگیری از اعمال جریمه‌های اقتصادی علیه فرانسه، آلمان یا انگلیس و مذاکره بر سر توافقی موقت برای ارائه تخفیف اقتصادی موقت و متناسب به ایران در ازای گام‌های قابل‌راستی‌ازمایی از سوی این کشور برای به عقب برگرداندن گام‌های برجامی.

در همین خصوص وزیر خارجه عمان در دیدار با وزیرخارجه آمریکا مدعی شد امکان گفت‌وگو بین ایران و آمریکا وجود دارد.

در خبر دیگری چین در تازه‌ترین اقدام ، آمریکا را از پرداخت تعرفه واردات نفت ، ال‌ان‌جی و فرآورده‌های پالایشی مستثنا کرد.

در حوزه رویدادهای داخلی هم تفاهم‌نامه تامین ریل راه‌آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیران صنعت و راه به امضای مدیرعامل ذوب‌آهن و مدیر پروژه رسید.

فروش تعهدی هم از فردا عملیاتی می‌شود و رییس سازمان بورس از تکمیل و ورود ابزار فروش تعهدی خبر داده و گفته این ابزار در کمیته فقهی سازمان بورس با عقد وکالت و به گونه‌ای تنظیم شده که از نظر شرعی قابل قبول باشد. نمادهای "سفارس، وتجارت، وساپا، فاراک و فملی" شرکت هایی خواهند بود که فروش تعهدی با آنها کلید می خورد.

در بازارهای جهانی هم انس طلا ، رشد محسوسی کرد و کامودیتی ها در سطح قیمت های قبلی باقی ماندند. در هفته پایانی میلادی، مس به 5763 دلار و روی به 2104 دلار رسید اما قیمت هر انس طلا به 1645 دلار افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت به 58.5 دلار رسید.

اما دلار پس از اعلام پیوستن ایران به فهرست سیاه از مرز 15 هزار تومان عبور کرد و سکه به 5 میلیون و 600 هزار تومان رسید. افزایش نرخ دلار در گزارش زمستان کامودیتی محورها نمود می یابد دلیل اقبال چند روز اخیر بازار به نمادهای کالا محور انتظار  افزایش نرخ های فروش و به دنبال آن مبلغ فروش این شرکتها است.

در بازار مسکن بر اساس اعلام مشاوران املاک تهران ، معاملات بهمن در شهر تهران ۲۰ درصد و در کل ایران ۹ درصد نسبت به دی‌ افزایش داشته این در حالی است که ماه گذشته نیز شاهد افزایش ۱۱ درصدی ماهیانه تعداد معاملات در تهران بودیم. از اول تا ۲۹ بهمن در تهران ۱۴ هزار و ۴۶۴ قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به نظر می رسد با افزایش نرخ دلار ، انتظارات تورمی افزایش یافته و روند ورود جریان پول به بورس همچنان رو به افزایش خواهد بود. رشد ادامه دار تقاضا مانع از اصلاحات بلندمدت می شود و قیمت ها سقف شکنی می کنند. شاخص هم پس از عبور از مقاومت 480 هزار واحدی به سمت اولین هدف در 510 هزار واحد حرکت خواهد کرد اما در روزهای پیش رو شاهد انتشار گزارش بهمن شرکت ها نیز خواهیم بود که در تعیین جهت حرکت قیمت ها موثر است.

انتهای پیام