اختیار تعطیلی شهر‌ها به وزارت بهداشت واگذار شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، ایرج حریرچی در خصوص شیوع ویروس کرونا گفت: درجلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اختیار ویژه‌ای به وزارت بهداشت اعطا شد که اگر لازم باشد شهری را به علت شیوع بیماری تعطیل کنیم، اعلام خواهد شد.

وی افزود: هیچ آزمایشگاه خصوصی مجهز به حس تشخیص کرونا ویروس نبوده و در سطح تهران سه آزمایشگاه ویژه و در سایر کلانشهر‌ها آزمایشگاه‌های مجهز تشخیصی داریم و دیگر لازم نیست تمامی نمونه ها از سراسر ایران به پایتخت ارسال شود. اکنون تمام نیروهای بیمارستان کامکار قم در قرنطینه بوده و حتی به منزل نیز نمی‌روند و در مجموعه‌ای که کنار بیمارستان برپا شده استراحت می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: ۸۰ الی ۹۲ درصد مبتلایان نیاز به مراقبت خاصی نداشته و مانند کسانی که به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند می‌توانند دوره بیماری را بصورت عادی سپری کنند. بیش از چند هزار کیت تشخیصی از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار داشته و کمبودی نداریم. البته از آنجایی که این بیماری جدید است دارویی اختصاصی نداشته و همان دارویی که برای درمان بیمارانی که علائم مشابه کروناویروس داشتند استفاده می‌کنیم. البته قرار است داروی جدیدی برای درمان بیماری به زودی وارد بازار شود.

حریرچی عنوان کرد: دو هزار تخت بیمارستانی در دانشگاه‌ها و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح برای شرایط اضطراری تجهیز شده‌ که بعید است شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بخواهیم از آنها استفاده کنیم. شیوع بیماری در کودکان کمتر از ۸ الی ۱۰ سال بسیارکم است. به همین دلیل مردم نباید نسبت به این بیماری گزافه گویی کرده و بدانند با رعایت بهداشت فردی می‌توانند جلوی زنجیره انتقال بیماری را بگیرند. به هیچ عنوان قرار نیست تمام مبتلایان به کروناویروس جدید جان خود را از دست بدهند. موارد فوت بیماری حدود یک الی سه درصد است که اکثر آنها نیز با کهولت سن و بیماری زمینه‌ای روبرو بوده‌اند.

به گفته حریرچی، بیماری‌زایی این ویروس به مراتب از آنفلوانزای اچ وان ان وان کمتر است. دلیلی برای ترس وجود ندارد و مردم تمام سوالات را از طریق سایت وزارت بهداشت و یا سامانه تلفنی ۱۹۰ با کارشناسان مطرح کرده و تقاضا داریم اطلاعات بیماری را از مجاری قابل اعتماد مانند صداوسیما دریافت کنند.

انتهای پیام