فروش تعهدی بر روی ۸ نماد راه اندازی شد/کسب سود از محل ریزش قیمت سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صحرایی در آئین رونمایی از سازوکار فروش تعهدی اظهار داشت: در راستای سلسله ابزارهای نوین بازار سرمایه سازوکار فروش تعهدی راه‌اندازی شد. سال گذشته آتی سبد سهام با کارکرد شاخص و سال قبل از آن اختیار معاملات رونمایی شده بود و حال با این سازوکار جدید معاملاتی جعبه ابزار کلاسیک بازار سرمایه تکمیل شد.

وی افزود: در اغلب بورس‌های دنیا فروش تعهدی تحت عنوان فروش استقراضی کارکرد دارد. در بورس شنزن 800 نماد از 2000 نماد مورد معامله تحت سازوکار فروش استقراضی هستند و در سال 2018 حدود 16 درصد از معاملات این بورس از طریق سازوکار فروش استقراضی صورت می گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بورس ژاپن نیز در ژانویه 2020 حدود 5 درصد از معاملات را از طریق این سازوکار انجام می داد، ادامه داد: سرمایه‌گذاران تاکنون در بازار سرمایه ایران از محل افزایش قیمت دارایی‌های مالی منتفع می‌شدند و حال با سازوکار فروش تعهدی علاوه بر پوشش ریسک، امکان انتفاع و سودآوری از محل ریزش قیمت سهام و دارایی مالی موردنظر نیز که تحت این سازوکار است، وجود دارد.

صحرایی کارکرد اصلی این ابزار را کمک به نقدشوندگی بازار عنوان کرد و توضیح داد: استفاده از سود در کاهش قیمت‌ها و نیز ابزار پوشش ریسک دو مولفه اصلی این ابزار هستند که البته این موضوع به نگاه مالک سهام باز می گردد. فروش تعهدی امروز با ۵ نماد در بورس تهران و ۳ نماد در فرابورس شروع می شود. از این طریق طرف‌های عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک می‌شوند و بازار می تواند قیمت‌ها را با پشتوانه بیشتری تصویب کند.

بنابراین گزارش، امروز علاوه بر 5 نماد بورسی بانک تجارت، سرمایه گذاری سایپا، ماشین سازی اراک، ملی مس و سیمان فارس خوزستان، سه شرکت فرابورسی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو ) ، بیمه پاسارگاد و سرمایه گذاری مس سرچشمه هم مشمول فروش تعهدی شدند.

انتهای پیام