نحوه پذیرش بیماران مشکوک و دفن درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا گلپیرا درباره پروتکل دفن فوتی‌های کرونایی، ضمن رد برخی شایعات مبنی بر عدم دفن بهداشتی این افراد به ایسنا گفت: بر اساس پروتکل سازمان بهداشت جهانی عمل کرده که البته فقط برای کرونا نیست. متوفی را در بیمارستان به صورت کامل کاور می‌کنند و دیگر کسی حق نداردآن را باز کند. در نهایت با نظارت بهداشتی دفن می‌شود نه اینکه جسد را بدون کاور به خانواده تحویل دهند.

وی افزود: از آنجا که بیماری‌های ویروسی دیگری به جز کرونا، مانند آنفلوآنزای نوع B در جامعه وجود دارد، اکثر مردم به محض دیدن علائمی چون آبریزش بینی، عطسه و... فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند. کسی که دچار تب شده و به راحتی پایین نمی‌آید ،سرفه‌های خشک ، بدن درد، تب بالا و احساس تند تند نفس کشیدن دارد و برای تنفس از عضلات تنفسی‌اش استفاده می‌کند، حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر قرار باشد هر کسی با کوچکترین علائم به سمت بیمارستان‌ رفته ازدحام ایجاد شده که می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود. بر این اساس وزارت بهداشت در تمام محلات مرکز جامع سلامت دارد. در این مراکز پزشکان مستقر بوده و به آنها اعلام کردیم که به مردم آموزش‌های درست ارائه دهند.

گلپیرا اضافه کرد: امروز هم با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کردیم که تمام مطب‌های پزشکی بتوانند بیماران را ویزیت کنند و در موارد مشکوک، پزشک بیمار را به مرکز جامع سلامت ارجاع داده و دز صورت تایید از آنجا به بیمارستان اعزام می‌شود. بنابراین مردم  مستقیما به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند تا این اقدام باعث ازدحام نشود. به عنوان مثال بیمارستانی مانند مسیح دانشوری را فقط برای بیمارانی که ۱۰۰ درصد مورد مثبت کرونا هستند، قرار داده‌ایم. رفتن به این بیمارستان‌ها می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود.

وی افزود: به واسطه اینکه کلاس‌ها تعطیل شده، خوابگاه‌ها تخلیه خواهند شد.با این حال سیستم بهداشتی بر تمام خوابگاه‌ها نظارت کرده و از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده استفاده می شود.

گلپیرا ادامه داد: سامانه تلفنی ۱۹۰ مرجع پاسخگویی به مردم است.اما به زودی ۱۱۵ را هم فعال می‌کنیم.

انتهای پیام