هیچ تصمیمی برای توقف تولید و تعطیلی خودروسازان و قطعه‌سازان نیست

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دنیای اقتتصاد با انتشار مطلبی تحت عنوان " آیا کرونا به خودروسازی ایران هم سرایت خواهد کرد؟" اعلام کرد: با ورود ویروس کرونا به ایران و تایید رسمی ابتلا و مرگ چند نفر از شهروندان، بسیاری از همایش‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شده‌اند با این حال تاکنون خبری از توقف تولید در واحدهای صنعتی به ویژه خودروسازی و قطعه‌سازی نیست.

بر اساس این گزارش، کرونا که برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شیوع پیدا کرد، جدا از گرفتار کردن ده‌ها هزار نفر و کشتن بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ نفر تا به امروز، بسیاری از واحدهای تولیدی را نیز به تعطیلی کشاند. از خطوط تولید غول‌های فناوری و دیجیتال گرفته تا خودروسازان و قطعه‌سازان، همه کم و بیش گرفتار شدند و فعالیت‌ها به‌طور مقطعی به حالت تعلیق درآمد تا از انتشار و گسترش بیشتر بیماری جلوگیری شود.

کرونا پس از مدت‌ها تایید و تکذیب، بالاخره به ایران رسید و بنابر آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون ۴۳ نفر مبتلا و هشت قربانی به جا گذاشته است. به عقیده متخصصان این ویروس به اندازه آنفلوآنزا کشنده نبوده و کم خطرتر به حساب می‌آید. اما مشکل اصلی‌ سرعت بالای انتقال و شیوع آن است. به همین دلیل، بسیاری از همایش‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها، مدارس و جلسات اداری لغو و یا تعطیل شده و حتی قرار است رویدادهای ورزشی نیز بدون تماشاگر برگزار شوند تا از شیوع کرونا کاسته و به تدریج مهار شود. این در حالی است که تاکنون خبری از توقف تولید در واحدهای خودروسازی و قطعه‌سازی نیست.

بنابر اطلاعیه‌های رسمی، دانشگاه‌های برخی مناطق از جمله تهران، البرز، قزوین و اصفهان تعطیل شده‌اند که نشان از اقدام مسوولان برای جلوگیری از شیوع کرونا در این استان‌ها دارد. در این بین، تهران به‌عنوان قطب خودروسازی  شناخته می‌شود و پایگاه تولید اصلی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در جاده مخصوص قرار دارد. ضمن آنکه برخی شرکت‌های بخش خصوصی نیز در پایتخت دارای خط تولید هستند.

همچنین واحدهای تولیدی بسیاری از قطعه‌سازان بزرگ  نیز در تهران و البرز قرار گرفته ضمن آنکه قزوین و اصفهان در زمره تامین‌کنندگان اصلی قطعات خودرو به شمار می‌روند. حال این پرسش ایجاد شده که آیا شبیه آنچه در چین اتفاق افتاد، در خودروسازی و قطعه‌سازی کشور نیز رخ می‌دهد؟ آیا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، فعالیت در خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان در مناطق تهران، البرز، قزوین، اصفهان و دیگر شهرهای دارای پایگاه تولیدی، موقتا لغو خواهد شد؟

تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبری مبنی بر تعطیلی واحدهای صنعتی به ویژه خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان منتشر نشده و باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده و با توجه به گسترش یا کنترل جولان کرونا، چه تصمیمی در این مورد اخذ خواهد شد.

انتهای پیام