بی اعتنایی بورس ایران به کرونا و سقوط سنگین سهام بازارهای جهانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، روز گذشته سقوط سنگین بورس آمریکا که با نگرانی شدید از افزایش مبتلایان به ویروس کرونا اتفاق افتاد و ۱.۷ تریلیون دلار از ارزش شرکت‌های آمریکایی از بین رفت که بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار از این خسارت مربوط به سقوط شاخص اس‌ اند پی است.

براین اساس، سقوط سنگین سهام آمریکا به علت شیوع ویروس کرونا برای دومین روز متوالی ادامه یافت و شاخص داوجونز به دنبال سقوط ۱۰۰۰ واحدی روز گذشته، بیش از ۹۰۰ واحد سقوط کرد. سقوط ۶.۸ درصدی شاخص اس‌ اند پی ۵۰۰ در این دو روز متوالی، شدیدترین سقوط از آگوست ۲۰۱۵ تا کنون است.

شاخص داوجونز هم در ابتدای معاملات۱۸۰ واحد هم رشد کرده بود اما با هشدار متخصصان سلامتی در مورد همه گیری احتمالی کرونا و رکورد سقوط سود اوراق قرضه، وارد منطقه منفی شد. شاخص های داوجونز ۳.۱ درصد، اس‌اندپی ۳ درصد و نزدک ۲.۸ درصد سقوط کردند.

بازارهای مالی اروپا و بازارهای آسیایی هم به دنبال آن سقوط کردند. نیکی ژاپن به دنبال سقوط ۳ درصدی روز گذشته، ۰.۸۴ درصد، ای‌ اس‌ اکس استرالیا ۲.۳۱ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۱.۱۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند. سهام بانک‌های استرالیایی بین ۱.۷۹ تا ۲.۵۴ درصد سقوط کردند.

همچنین در بازار چین، شاخص شانگهای با افت اندک ۰.۱۸ درصدی، هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۶۸ درصد و شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌ اس‌ سی‌ آی ۰.۹۸ پایین آمد.

اما در این میان، بورس ایران به دلیل هجوم نقدینگی و انتظارات تورمی سرمایه گذاران، همچنان در حال رکورد زنی بوده و در صدر گزینه های سرمایه گذاری قرار گرفته است.

براساس این گزارش، روند صعودی دماسنج بازر سرمایه که از یکشنبه هفته جاری منجر به عبور از قله تاریخی 500 هزار تایی شد، همچنان ادامه دارد و در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته ، بازار سهام با تداوم رشد اکثر گروه ها آغاز بکار کرده و با گذشت بیش از دو ساعت از ابتدای معاملات رشد 7848 واحدی و ورود به کانال 527 هزارتایی را به ثبت رسانده است.

در این رویداد که ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی از رقم  1.9 هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد،  بانک تجارت با داد و ستد 1.02 میلیارد سهم درصدر بیشترین حجم معاملات قرار گرفت و پس از آن بانک صادرات، ذوب آهن ، سایپا و فولاد مبارکه به ترتیب با داد و ستد بیش از 447، 261، 122 و 85 میلیون سهمی در پله های دوم تا پنجم ایستادند.

انتهای پیام